Hoeveel kost het om je achternaam te veranderen?

Ik heb een goeie persoonlijke reden om mijn achternaam te veranderen naar de naam die mijn moeder nu draagt van haar nieuwe man. Maar hoeveel kost het en wie heeft er ervaring mee? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Voor het wijzigen van de achternaam geldt 1 tarief per aanvraag. Meerderjarigen dienen 1 aanvraag per persoon in. Voor minderjarige kinderen geldt dat er maximaal 4 kinderen op 1 aanvraag tegelijk mee kunnen. Ik weet even niet hoe oud je bent.
Je betaalt eenmalig € 487,50, ongeacht of het verzoek wordt toegewezen of afgewezen (helaas).

Na het gemeentelijk onderzoek beslist het ministerie of je verzoek toegewezen kan worden.
De totale behandelingsduur van een verzoek tot naamswijziging is afhankelijk van veel factoren. Zijn er geen bezwaren, dan neemt de procedure ongeveer 6 maanden in beslag. De behandelingsduur is verdeeld in de volgende fasen:

* Je krijgt een ontvangstbevestiging binnen 2 weken nadat je je verzoek hebt ingediend, met het verzoek om het verschuldigde bedrag over te maken.

* De registratie en verwerking van je betaling duren ongeveer 2 weken.
Het onderzoek bij de gemeente duurt gemiddeld 4 maanden.

Ik zou gewoon even contact opnemen met de overheid, en de sites even doorspitten. Zelf heb ik de meisjesnaam van mijn moeder aangenomen en draag hem met trots, maar dat was wel in 1987, toen alles nog anders was ;-) Heel veel succes!

Je kunt je vraag telefonisch stellen via het gratis telefoonnummer 0800-8051 op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

Per e-mail
U kunt uw vraag ook per e-mail stellen via het contactformulier op http://www.rijksoverheid.nl/contact

http://www.rijksoverheid.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het indienen van de aanvraag kost EUR 487,50
Als het verzoek wordt afgewezen, krijg je je geld niet terug. Zoek dus eerst goed uit of je verzoek kans van slagen heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
De kosten worden in 2011 verhoogd naar EUR 835.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn god wat duur :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal, dat is per 01-01-2012,kan dus nog even.
De kosten bedragen rond de € 500,--. Als er geen bezwaren zijn om de naam te wijzigen duurt de procedure ongeveer 6 maanden.
ronron1212