Als je op jonge leeftijd anale seks hebt, is er dan kans op aids?

Of alleen wanneer je zonder condoom de vagina binnen gaat. En hoe onstaat aids?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (7)

Ja, als je onbeschermde seks hebt is er kans op geslachtsziekten zoals bijvoorbeeld AIDS. Leeftijd maakt daarbij niet uit, het gaat erom of er afdoende bescherming wordt toegepast, zoals bijvoorbeeld condooms.

Anaal, vaginaal, of hoe je het verder maar wilt bedenken, het gaat er bij besmetting om dat er contact is tussen lichaamsvloeistoffen, bloed, sperma, vaginale afscheiding, dat soort zaken. Onbeschermd is dus een slecht idee.

Overigens is het erg belangrijk om altijd een arts te raadplegen bij serieuze gezondheidsvragen. We kunnen je hier hooguit vertellen wat we denken, maar dat hoeft geenszins correct te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AIDS (Acquired ImmunoDeficiency Syndrome) is een ziekte die je immuunsysteem aantast. Jouw immuunsysteem is het systeem in je lichaam dat jouw lichaam beschermt tegen indringers en beschadigde lichaamcellen. Omdat AIDS dit systeem aantast en dit systeem daarom dus niet meer goed in staat is om je lichaam te verdedigen, wordt je gevoeliger voor diverse aandoeningen. En omdat je immuunsysteem niet meer goed functioneert, worden deze aandoeningen daardoor ook nog eens dodelijker.

AIDS wordt veroorzaakt door het HIV (Human Immunodeficiency Virus) virus. Het HIV virus is een virus dat zich in je lichaam binnen kan dringen door seksueel contact, bloedcontact en kan overgedragen worden van moeder op kind.

Sexueel contact:
Het virus kan zich door sexueel contact verspreiden omdat het slijmvlies / membraam van je gelachtsdelen en je anus dun zijn, waardoor het virus er makkelijk door binnen kan dringen. Dit kan dus via vaginale en anale penetratie en ook door orale seks. Over tongzoenen blijkt in de literatuur 1 geval bekend te zijn, maar daar wordt van vermoed dat het om bloedcontact ging door een wondje in de mond.

Bloedcontact:
Het virus kan zich via bloedcontact overdragen omdat het virus direct in de bloedbaan terechtkomt. Het virus kan in bloedbaan komen door:

- het gebruik van een geïnfecteerde (niet-steriele) injectienaald, die eerder door iemand met het HIV virus is gebruikt. (Vaak oorzaak van AIDS bij drugsgebruikers)

- wondjes op of in je lichaam die in directe aanraking komen met het virus. (Bijvoorbeeld als je een wondje in de anus hebt, is de kans groter om het HIV virus te krijgen)

Moeder op kind:
Het virus kan tijdens de zwangerschap, geboorte of door borstvoeding worden overgedragen.

Samengevat:
- Gebruik altijd een condoom!
- Leeftijd heeft geen enkele, maar dan ook GEEN ENKELE invloed op de overdraagbaarheid van het virus. Dus hoe oud je ook bent: je kunt het virus oplopen.
- Anale sex kan WEL DEGELIJK het HIV virus overbrengen.
- Laat je bij veel wisselend contact regelmatig testen.

Mijn antwoord is niet volledig, ik raad je daarom ten sterkste aan om jezelf nog meer te informeren over de ziekte door op deze site te kijken:

http://www.soaaids.nl/

En lees ook de bronnen op Wikipedia.

Toegevoegd na 4 minuten:
En zoals mlodewijk terecht zegt:
Laat je bij gezondheidskwesties informeren door deskundige artsen en voorlichters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag mij toch af wie er een minnetje geeft. Als er ergens in mijn verhaal onjuistheden staan, dan is het niet alleen in mijn belang, maar destemeer, in het belang van de vraagsteller, om deze op te helderen. Dus ik zou zeggen: maak je kenbaar en vertel waar de onjuistheden staan. Voor een serieuze zaak als AIDS is iedereen daar bij gebaat. En aangezien niet alleen mijn antwoord, maar ook die van mlodewijk en psv een min op heeft geleverd: Je bent toch hopelijk geen religieus fanaat, die weigert te accepteren dat condoomgebruik de verspreiding van HIV tegen gaat? Of die durft te beweren dat condoomgebruik immoreel zou zijn? Of het naïeve en tegennatuurlijke idee koestert dat je geen sex moet hebben voor het huwelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Goede informatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie informatie +1
ongeacht wat voor seks je hebt (alle dus), je kunt er altijd besmet door raken als je geen condoom gebruikt. anaal, oraal en vaginaal, dus alles!

Toegevoegd na 29 seconden:
leeftijd is niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voorgangers hebben al uitstekende antwoorden gegeven, maar omdat sommige dingen niet vaak genoeg gezegd kunnen worden:

- Ja, anale seks geeft risico op AIDS. Hoe jong je ook bent.
- Ja, als je alleen de vagina binnengaat zonder condoom, is er risico op AIDS. Hoe jong je ook bent.
- Ook al heb je daar niet naar gevraagd: Ja, beide handelingen (en allerlei andere handelingen, zoals o.a. pijpen en beffen) geven ook risico (ook nog veel hoger risico) op ándere SOA.

www.sexwoordenboek.nl is een goede voorlichtingssite voor jongen mensen, ik heb in de bronnen een paar links gezet die met je vraag te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De aandoening kan zelfs zonder diepe sex overgedragen ook in de mond kan aids overgedragen maar alleen wanneer bij beiden een (tandvlees) wondje bestaat , ben geen dokter en weet ik dat hartnekkig hierover andere geluiden bekend zijn !

Spelen met jou of door jouw met ander leven is roekeloos gedrag en dus voorkomen is beter dan genezen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@unimon, dit is inderdaad een hardnekkig misverstand. Ik wil je echter niet aanvallen en begrijp je reactie. Het speeksel bevat enzymen die het virus kapot maken. Zelfs bij ontstoken tandvlees of een koortslip is er geen reele kans op besmetting. Als je mond na een operatie hevig zou bloeden is er wel kans, maar ik denk niet dat je dan zin hebt om te zoenen. Gelukkig maar, want er zijn ook paren waarvan een van de partners met HIV besmet is. Die kunnen zoenen en veilig seks met elkaar hebben (met condoom). En ook iemand anders een knuffel geven. Lees anders ook het bijgaand bericht! http://www.rng.nl/kennisbank/in-het-nieuws/nieuwsberichten/soa-hiv-aids/nog-steeds-bang-voor-hiv-door-zoenen
Anale sex is altijd een risico op aids, groter zelfs dan bij 'normale' vaginale sex, omdat de wrijving groter en de kans op kleine wondjes dus ook vele malen groter is.

Daarnaast zijn er nog veel grotere risico's die je loopt bij anale sex, waarbij anale lekkage en incontinentie voor ontlasting (de poep niet meer kunnen ophouden omdat de sluitspier beschadigd is) de vervelendste zijn.

Een (Turkse) vriendin van mij geeft voorlichting aan met name Turkse en Syrische meisjes over onder andere dit onderwerp, omdat in die kringen anale sex een normaal alternatief is voor sex teneinde de maagdelijkheid voor het huwelijk te behouden. Voor veel meisjes vrijwillig, maar vaak ook min of meer gedwongen, onder het mom dat je dan maagd blijft (technisch wellicht, maar het hele maagdenvlies-verhaal stoelt feitelijk nergens op), niet zwanger kan worden (helaas ook niet waar, als is de kans kleiner) en het nieuwste lulverhaal inderdaad dat je er geen aids van kunt krijgen. Nee, tuurlijk ; daarom komt aids zo weinig voor onder homosexuele mannen :roll: .

De sexuele voorlichting binnen met name deze groep maar ook in zijn algemeenheid schiet vreselijk tekort, en de gevolgen zijn dan ook behoorlijk verontrustend.

Het tweede deel van je vraag : Aids ontstaat door het doorgeven van het virus via bloed of sperma. Sex (in elke vorm) is dus een voor de hand liggende manier om het virus te verspreiden, maar alle andere vormen van bloed/bloed of bloed/sperma-contact vormen eveneens een risico. En anale sex is daarbij wellicht de gemakkelijkste manier om het te krijgen, vanwege de al eerde genoemde grote kans op kleine inwendige verwondingen.

Ik hoop dat de mods ondanks het controversiele onderwerp deze vraag alsjeblieft willen laten staan, want dit is echt een veel groter en breder verspreid probleem dan wij door en door voorgelichte Hollanders nog wel eens plegen te denken.Al bereiken we er maar een paar jonge meiden mee.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 En jonge jongens natuuriijk, voor hen geldt net zo goed dat de voorlichting misschien tekortschiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn niet alleen 'opdringerige vriendjes' hoor ; het is echt een onderling cultuur-dingetje zeg maar.
Ja door onveilig vrijen, anaal of vaginaal of oraal. Als de man besmet is dan is de overdracht via het sperma. Bij de vrouw via haar vocht. Leeftijd is niet van toepassing. Zolang je geen condoom hebt gebruikt is het bij alle drie de manieren niet veilig en de kans op aids groter.