Welke zonnebrandcreme is niet "slecht"?

DEN HAAG - Zonnebrandcrèmes bevatten stoffen die de gezondheid kunnen schaden. De crèmes van Tropical Brown, Zwitsal en de huismerken van Etos en Trekpleister bevatten de meeste schadelijke stoffen. Die van Vichy, het huismerk Schlecker en Delial zijn het schoonst.
Er werden 29 crèmes onderzocht. In 25 daarvan zaten ftalaten, in 18 synthetische musken, in twee ook nog nitromusken en in slechts één crème zat geen enkele van deze stoffen. In de meeste zonnebrandmiddelen met factor 20 zitten ook bepaalde chemische UV-filters.
Volgens de milieuorganisaties kunnen deze stoffen de hormoonhuishouding verstoren, wat kan leiden tot geboorte-afwijkingen, verminderde vruchtbaarheid, ontwikkelingsstoornissen in de puberteit, astma, schade aan lever en schildklier en zelfs kanker.

Bron: Nederlands Dagblad

In de tekst staan al een aantal voorbeelden. Welke zonnebrandcremes zijn nog meer "schoon"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is bangmakerij, van leven ga je dood dus laat je niet gek maken. Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor al die kankerclaims.

Het beste antwoord

Hieronder zie je een tabel met min of meer bekende merken zonnebrandmiddelen en de schadelijke stoffen die daarin zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die van de lidl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ff naar je natuurwinkel. Lavera heeft zonnecreme's die het oko keurmerk hebben. Maar aangezien ze (in Belgie) de wetgeving vorig jaar hebben gewijzigd, zijn er een hele hoop natuurlijke zonnebrandcreme's uit gamma gegaan, dus je gaat wel even moeten zoeken.
A ja, Essenza (de Tuinen in nl) is niet zo kritisch als het over schadelijke inhoudstoffen gaat, zijn nemen ook producten in hun gamma die natuurlijk lijken, maar het niet zijn. Dus let hier extra goed op!