Waarom heeft niet ieder dier een staart ??

Was heel nieuwschierig en iemand vroeg of ik het wist

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Een dier moet ook een beetje lol in zijn staart hebben of profijt.
Een oester lijkt er geen behoefte aan te hebben; zo'n staart zou maar in de weg zitten als hij zijn schelp wil sluiten. Als je wel eens een oester hebt open gemaakt snap je wel hoe zeer dat doet als zijn staart er tussen zou komen.
Eekhoorns schijnen veel nut te hebben van hun staart als ze van boom naar boom springen maar wormen doen dat toch niet.
Dan heb je ook nog mensen; in een heel ver verleden hebben mensen misschien ook wel staarten gehad, maar die waren niet meer zo nuttig toen ze ophielden in bomen te leven en in een driedelig kostuum is zo'n staart alleen maar lastig; vooral als je diarree hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben nog wel een staartbotje. Het is nog een overblijfsel van toen we nog apen waren. (zijn we nu ook nog wel eigenlijk;-))))

Toen was een staart nuttig, maar we zijn zo geevolueerd dat we geen staart meer nodig hebben.

Kan best zijn dat nog meer dieren ook nog een overblijfsel hebben van een staartbotje, maar dat weet ik niet zeker.

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zouden wij ook een staart hebben :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een staart is in de meeste gevallen benodigd bij het evenwicht (kijk maar naar een kat of hond) en bij andere dieren (waar ik in dit geval de mens ook meereken) zijn er andere manieren die goed ontwikkelt zijn waardoor ze geen staart nodig hebben om in evenwicht te blijven.

Ook kan een staart handig zijn om ongedierte weg te jagen, zoals bij een paard of koe. Vliegen en dergelijke blijven wel weg bij zo'n zwiepende staart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een post anale staart (een staart achter de anus) is 1 van de kenmerk van de Chordadieren, dit is een groep uit het dierenrijk waartoe ook de vertebraten behoren. In het water, waar de eerste chordadieren ontstaan zijn was een staart van belang voor de voortbeweging. In de loop van de evolutie is de functie van de staart aangepast (b.v. het behouden van het evenwicht) of heeft de staart zijn functie verloren en is geleidelijk verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een staart een functie moet hebben. Bij de mens is de staart daarom ook 'uitgestorven'. We hebben alleen een stuitje. Omdat het geen functie heeft