als je een verblijfskatheter heb en je gaat vliegen is er dan kans dat door het druk verschil je katheterzak of de katheterballon klapt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Nee, de zak zal niet klappen. Als de drukverschillen een probleem zijn, gaat hij hoogstens los.

Het ballonnetje zal ook niet klappen. Die met een voorgeschreven maximuminhoud van 10 ml klapte pas bij 60 ml.

Voor de vraag: mag ik vliegen met katheter, kun je het best contact. Opnemen met je arts EN je vliegtuigmaatschappij. Misschien vind laatst genoemde wel dat het allemaal heel onveilig is en kun je op het laatste moment niet mee. Zorg ook ter plaatse voor voldoende materiaal en informeer naar de beschikbaarheid. Is er ook een plek waar je naar toe kunt als er iets mis gaat met je katheter en hoe zijn die te bereiken. Vertaalt relevante woorden voor vertrek en. Vergeet geen plezier te hebben waar je ook heen gaat(ik ga van een vakantie uit).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, en wel om twee redenen. Op grote hoogte is de luchtdruk weliswaar lager maar omdat er geen of nauwelijks lucht in de katheterzak zit, zet die niet uit. Hetzelfde geldt voor de ballon, die gevuld is met een vloeistof en niet met lucht. Bovendien staat de cabine van een vliegtuig onder druk, waardoor een katheterzak niet groter wordt, zelfs al zou die met lucht gevuld zijn.