Naar wie moet je toegaan als je vermoed dat er iets psychologisch mis met je is, en je wilt erachter komen wat het is, maar je ouders werken niet mee?

Ik vermoed dat er iets met me is.. zie mijn eerder gestelde vragen.
Korte Samenvatting:

Erg onzeker, veel angst (de hele dag door), sociaal niet sterk, vaak somber, wantrouwend, ik vindt het moeilijk mensen te vertrouwen, negatieve gedachtes, teleurstellingen.

Ik wil het oplossen, ik wil niet langer in angst en onzekerheid leven, maar ik weet niet waar te beginnen.. mijn ouders bestempelen het constant als de 'puberteit' en beweren dat het wel overgaat, maar het gaat niet over. ik loop hier nu al anderhalf jaar mee. Telkens gaat het weer beter, maar er hoeft maar één iets mis te gaan en ik zit weer in de put. Ik heb het meerdere keren aan mijn vader aangegeven, hij doet er weinig mee. Ik loop op school bij een vertrouwenspersoon, maar ik heb het gevoel (ik zit daar al een half jaar) dat dat ook niet opschiet.. ik wil duidelijkheid maar ik weet dat ik dat niet zal krijgen als ik zo doorga. Waar moet ik heen, wie kan mij helpen? Ik heb niet veel geld dus een psycholoog zal wellicht niet kunnen.. Ik wil hier vanaf, en zoek wanhopig naar hulp, ik hoop dat iemand weet waar ik naartoe kan met dit probleem.

Catcher

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte!! Ik vind het knap dat je het zo goed kunt verwoorden, hoop dat je snel de hulp vind die je zoekt !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden tot nu toe wijzen naar 1 persoon: je huisarts.
Ben ik het helemaal mee eens.
Doen Catcher, misschien kan hij/zij gesprekken met je voeren en met je bespreken, wat voor jou de beste oplossing is. Misschien is een psycholoog helemaal niet eens nodig, maar zijn er andere mogelijkheden voor je.
Sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag Catcher! Naar je huisarts gaan hoor! En samen vinden jullie dan vast de beste mogelijkheid voor jou! Succes!

Het beste antwoord

Voor dit soort vragen is er maar één persoon die je verder kan verwijzen en dat is je huisarts, die kan je doorverwijzen naar of maatschappelijk werk of naar een eerstelijnspsycholoog.
Een eerstelijnspsycholoog wordt vergoed vanuit de basisverzekering er geldt wel een eigen bijdrage per zitting en uit de basisverzekering wordt maar een bepaald aantal zittingen vergoed, vokgens mij 8 stuks.
Hoeveel de eigen bijdrage is en hoeveel je nog vergoed kan krijgen vanuit je aanvullende verzekering verwijs ik je naar ze ziektenkostenverzekeraar.
Niet vergeten: je krijgt ook een rekening van het eigen risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In eerste instantie naar de huisarts. Hier je probleem bespreken. Hier hoeven je ouders niets van te weten. De huisarts kan indien nodig je doorverwijzen.
ronron1212
12 jaar geleden
Zelfs al was het nog maar 'gewoon de puberteit', als jij er zo mee zit dat je vindt dat er iets aan moet gebeuren, dan moet dat serieus genomen worden.

Je kunt gewoon zelf naar de huisarts gaan en daar je probleem vertellen. Je huisarts zal dan met jou bespreken of het zin heeft om je door te verwijzen naar eerstelijns psychologische zorg. Daar is iedereen standaard voor verzekerd, er zit wel een maximum aan maar dat kan je huisarts je haarfijn uitleggen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste moet je naar de huisarts gaan en je problemen met hem bespreken hij zal je dan hoogst waarschijnlijk doorsturen naar een psycholoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een therapeut kan samen met jou deze problemen aanpakken, maar wellicht kan je je eerst eens orienteren op ándere mogelijkheden, zoals zelfhulp.

Nadat je bijgaande brochure "Het andere standpunt" heb gelezen, kan je wellicht beter de keuze te maken tussen therapie of zelfhulp. http://sites.google.com/site/hetanderestandpunt/

Een aanrader is het boek "Moed doet goed". zie www.uitgeverij-anode.nl
Op een aantal plaatsen in Nederland kan je een cursus van 10 avonden volgen, zie voor adressen en meer gegevens op www.encouraging-training.nl