Als je naar de lucht kijkt, zie je allemaal bewegende dingetjes wat is dat ?

( meestal met een blauwe lucht ) vroeger dacht ik dat ik een gave had, dat ik bacteriën kon zien x)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Same here (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook! Nooit geweten wat het was... ben benieuwd :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook:-)

Antwoorden (5)

dwarrelen ze mee als je je oog beweegt?
het zouden mouches volantes kunnen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/42534-mouches-volantes-zwarte-vlekjes-en-draadjes-voor-je-ogen.html
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kende ik ook niet. Ik zie wel eens draadjes, maar dacht eerder dat of iets over m'n oogbol vloeide of m'n hersenen die draadjes 'bedachten'. Ook +1!
Heel goed dat je dit ziet! Ik bedoel - iedereen ziet het, maar de meeste mensen letten gewoon niet op.

Wat jij ziet, is het Fenomeen van Scheerer, ook bekend als het Blue-Field Entoptic Phenomenon. Zie de link hieronder.

Toegevoegd na 6 minuten:

Ondanks de naam, kun je het ook zien als je naar een fel verlicht wit stuk papier kijkt.

Omdat de link in het Engels is, hier een samenvatting in het Nederlands.

Het netvlies van de mens zit eigenlijk verkeerd om: de bloedvaten lopen vóór de lichtgevoelige cellen. Dat betekent, dat die bloedvaten door het beeld lopen.

De bloedvaten veroorzaken daardoor zwarte lijnen in je beeld. Da's niet handig, en daarom corrigeren de hersenen voor die zwarte lijnen. Wat jij uiteindelijk ziet (dus ná filtering door je hersenen) is een beeld waarbij de zwarte lijnen van de bloedvaten zijn opgevuld door de nabewerking in de hersenen.

Zo af en toe komt er een witte bloedcel door zo'n bloedvaatje. De bloedvaten in je oog zijn zo smal, dat een witte bloedcel er maar nét doorheen past. De witte bloedcel vult daarmee het bloedvat helemaal op.

Een witte bloedcel is doorzichtig. Zodra er een witte bloedcel door zo'n bloedvaatje beweegt, valt er dus ineens wél licht op de lichtgevoelige cellen die achter dat bloedvaatje liggen.

De hersenen blijven echter corrigeren. Zij vullen op die plek automatisch blauw in (als je naar een blauwe lucht kijkt).

Maar nu zien je hersenen niet alleen het blauw dat ze zelf invullen, maar daarnaast nog eens extra licht, dat door de witte bloedcel heen op het netvlies valt. Jij ziet dus op die plek wat extra licht: een wit "dingesje".

--

Wat je dus ziet, zijn je eigen witte bloedcellen die door de haarvaatjes van je netvlies stromen. Die "puntjes" bewegen in wiebelige lijntjes, omdat de haarvaatjes kronkelig zijn. De puntjes verschijnen en verdwijnen, omdat je alleen dat deel van een bloedvat ziet dat aan de voorkant van je netvlies ligt. Daarvoor en daarna bevindt de witte bloedcel zich achter je oog, zodat je hem niet ziet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helder gezien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wo ik zie m'n eigen witte bloedcellen ! Coool haha super antwoord ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool! Nooit geweten. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ (goede verklaring!!)
Hier het antwoord van rotaluclac op een soortgelijke vraag van mij:
"Dit is het blue field entoptic phenomenon.

Ik heb mezelf ook jaren afgevraagd wat het toch was dat ik zag. Eindelijk kwam ik erachter. Zie eerste Bron.

Wat je ziet zijn je witte bloedcellen die door de haarvaatjes van je ogen gaan, met de bloedstroom mee. Die haarvaatjes zijn zo smal, dat de witte bloedcellen de vaatjes helemaal vullen.

Bij de evolutie van het oog is iets fout gelopen. De bloedcellen liggen vóór de lichtgevoelige cellen. Ze blokkeren het licht, en daarmee het zicht.

In werkelijkheid heb je dus allemaal smalle zwarte strepen in je blikveld. Omdat die er altijd zijn, corrigeren de hersenen ze weg, zodat je ze niet ziet.

Als er geen bloed, maar een witte bloedcel door een haarvaatje gaat, komt er plotseling toch licht door het haarvaatje heen op de lichtgevoelige cellen van het netvlies. De hersenen corrigeren nog steeds voor de zwarte lijn, maar op de plek waar de witte bloedcel is, is nu geen zwarte lijn meer.

Omdat de hersenen nu een nodeloze correctie uitvoeren, zie jij een wit puntje.

Je ziet dus letterlijk je eigen witte bloedcellen.

Dat ze kronkelen, komt doordat de haarvaatjes kronkelig lopen. Dat ze verschijnen en verdwijnen, komt doordat de de witte bloedcel alleen ziet zolang hij zich vóór de lichtgevoelige cellen bevindt."

Met dank aan rotaluclac
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mouches volantes worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog. Ze zorgen ervoor dat het glasvocht vertroebelt waardoor de lichtstralen die in het oog vallen verstoord worden. Dat geeft vlekjes in het gezichtsveld.Mouches volantes zijn zichtbaar als zwevende zwarte draadjes, vliegjes of spinnetjes, vooral tegen een heldere achtergrond zoals een blauwe lucht. Ze zitten op een vaste plek in het gezichtsveld en bewegen mee als men hoofd of ogen beweegt. Ze komen vooral voor op oudere leeftijd bij mensen die bijziend zijn. Het is een onschuldig verschijnsel en wordt meestal niet behandeld tenzij iemand er heel veel last van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn dat de pollen enzo. Maar het kunnen ook stof deeltjes zijn.