De kleine teen heeft dezelfde funcite als je grote en de andere tenen! Het dient voor je evenwicht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...stabiliteit ;-) Inderdaad net als je grote teen. Het is echter niet zo dat je zonder een grote teen of kleine niet stabiel zou kunnen zijn, wel moet je opnieuw je evenwicht zoeken. Ik zag ooit in een programma (beetje onsmakelijk misschien) dat iemand zijn duim door een ongeluk was kwijt geraakt en dat zijn grote toen daarvoor in de plaats is gezet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt heb ik ook gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vond het ook onsmakelijk, maar zonder duim tja nooit zo beseft maar dat maakt de simpelste handelingen in het leven ook behoorlijk ingewikkeld.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook gezien, maar het was volgens mij niet zijn grote teen maar zijn teen ongeveer in het midden van zijn voet.
Als je nl geen grote teen meer hebt, dan wordt het heel erg moeilijk lopen en het is niet zo dat je dan weer een nieuwe evenwicht moet zoeken.
Zoals ik het zie heeft het bij mensen zijn functie verloren.
Als je nagaat dat het skelet van romp, ledematen, en hooft in veel dieren is toe gepast zie je ook dat elke vinger teen eigen functie kan hebben. Het simpel basis skelet kan dus velen vormen hebben. Mensen zijn afhankelijker van handen dan tenen. Andere dieren zijn/kunnen afhankelijker zijn van juist tenen.

Om zich te ontwikkelen zodra het een functie krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kleine teen dient de balans, je balanceert ermee om tot een lichamelijk evenwicht te komen, net zoals met je andere tenen.

Maar ook in de beweging, lopen en rennen, dient het de 'afzet'. In de beweging, tijdens het afrollen van de voet, hebben je tenen een belangrijke functie in de 'afzet'.

Zie destijds de revolutie en het succes van de 'klapschaats'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tenen spelen bij de mens een belangrijke rol bij het lopen. Vlak voordat een mens zijn voet optilt bij het lopen, steunt hij op zijn tenen. Tenen corrigeren tevens het evenwicht bij het lopen.

Het is niet zo, dat je zonder kleine teen niet meer zou kunnen lopen, maar wel moeilijker zou kunnen lopen, maar de rest van je lichaam corrigeert dat. Als je alle tenen zou verliezen, zou je niet meer kunnen lopen, er is dan niets wat je ervan weerhoudt naar voren te vallen of opzij. Het is dus belangrijk voor je evenwicht.

Er schijnt zelfs verschil te zijn in voeten van bepaalde bevolkingsgroepen, misschien een leuk "weetje".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voet_(anatomie)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egyptische_voet