Waar heeft intelligentie mee te maken? Grootte van de hersenen of..?

Als je grote hersenen hebt wil het niet persé zeggen dat je slim bent. Wat is dan wel belangrijk om slim te zijn? Je zou toch zeggen hoe groter de hersenen, des te slimmer de persoon?

Dus mijn vraag is: wat is belangrijk om slim te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Moeilijke vraag en er is volgens mij idd nog geen antwoord op. Het onthouden van dingen heeft iig wel te maken met het aantal verbindingen dat je in de hersenen kan maken.
Wat betreft vrouwen en mannen is er ook een verschil. Ik heb gelezen , en het wordt ook vaak gezegd, dat vrouwen beter kunnen multitasken en mannen beter kaart kunnen lezen. Dit heeft te maken met de verbinding tussen de linker en rechter hersenhelft. Bij vrouwe. Zijn er twee verbindingen en bij mannen is er een dikke verbinding. Bij vrouwen kan er dus info van de linker naar de rechter hersenhelft tegelijk met informatie andersom. Bij bv inparkeren moeten de hersenen alleen heel veel rekenen en dan is een dikke verbinding tussen de hersenhelften weer handiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is nog niet wetenschappelijk bewezen wat je slim maakt, maar de grootte van je hersenen hebben er niet veel mee te maken.

Het gaat voornamelijk over de verbindingen in je hersenen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De hersenen van mannen hebben bv. andere verbindingen dan die van vrouwen waardoor mannen beter zijn in wiskunde, kaart lezen, enz...

vrouwen zijn dan weer beter in emoties zien, psychologie,...

Dit is natuurlijk maar een algemeen beeld, vrouwen kunnen ook goed zijn in wiskunde,... en mannen in pscychologie,...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt dat we maar een tiende deel van onze hersenen gebruiken, dus we hebben heel veel overcapaciteit.

Wat is belangrijk,
het vermogen verbindingen te zien (oorzaak + gevolg),
het vermogen onderscheid te kunnen maken (elk detail telt), het vermogen te kunnen observeren,
het vermogen je empatisch op te kunnen stellen (inleven in anderen),
het vermogen tot communicatie,
het vermogen tot relativeren,
het vermogen om te kunnen onthouden,
het vermogen om te kunnen interpreteren,
het vermogen om met jezelf te kunnen evalueren,
het vermogen om lief te hebben en waarschijnlijk nog heel veel andere kundigheden die je maken tot een intelligent wezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, mis wel de bron :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Inkie, ik heb geen bron geraadpleegd, anders had ik 'm wel gemeld!
Intelligentie is een aangeboren eigenschap.Het zijn de uitdagingen in het leven die je intelligentie tot ontwikkeling brengt.
Ook heeft intelligentie niets, zoals jij veronderstelt, met slimheid te maken. Een intelligent mens kan wel slim zijn, maar een slim mens hoeft niet intelligent te zijn.