Het Asklepion op Kos claimt het eerste ziekenhuis ter wereld te zijn. Een exacte datum kan ik je niet geven, maar ik heb wel dit stukje gevonden:
Het Asklepieion. Het Eiland Kos staat bekend als de geboorteplaats van Hippocrates, de "Vader van de Geneskunde". Hippocrates leefde rond 460 voor Christus. Hij verloste de geneeskunde van het priesterschap en de tovenaren. Tot op de dag van vandaag wordt de eed der Geneesheren, de eed van Hippocrates afgelegd.
Het Asklepieion is een van de belangrijkste archeologische monumenten van het eiland Kos. Dit was het beste en tevens het bekendste ziekenhuis uit die tijd. Het was de Duitser Herzog die het in 1902 ontdekte, op de plaats die een inwoner van Kos, Zaraftis Iakovos, hem had aangeduid. Het Asklepieion ligt op een heuvel, 4 kilometer ten noorden van Kos-stad en het uitzicht is vanaf hier erg mooi. Het Asklepieion bestaat uit drie grote terrassen die met elkaar in verbinding staan door middel van zeer brede trappen. Op het derde en hoogste terras stond een grote marmeren tempel van Asklepios. Op het middenterras stond nog een tempel van Asklepios en een tempel van Apollon en een altaar uit de 4de eeuw voor Christus.