Omdat de overheid meer geld nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is een accijns, dat wil zeggen dat de overheid wilt dat mensen er minder gaan van gebruiken, net zoals benzine, daar zit ook accijns op. Wil de overheid iets aanmoedigen zoals zonnepanelen of elektrisch rijden dan geven ze daarvoor subsidies.

Toegevoegd na 1 dag:
Wil trouwens niet zeggen dat de overheid niet meer geld nodig heeft, even voor alle minnetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al het extra verdwijnt in de staatskas...
en door het duurder te maken, willen ze mensen ontmoedigen nog te roken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zo omdat de overheid een ontmoedigend beleid
voert, vooral om nieuwe rokers (jeugd ) te ontmoedigen.

Voor de jeugd wordt het steeds moeilijker om nog te
roken, omdat het gewoon niet meer te betalen is.
Oudere rokers zijn vaak nog wel vindingrijk , door b.v
minder te gaan roken of over te stappen naar goedkopere
merken of shag.

Elk nieuw kabinet doet eraan mee, zodra er een nieuwe
regering is, worden als eerste de sig. en shag duurder.

Je vraagt niet of het beleid van de regering terecht of
onterecht is, daar zijn de meningen onder de rokers en
niet rokers natuurlijk erg verdeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vraag inderdaad niet of het terecht is anders wordt mijn vraag weer verwijdert.(heel jammer)
De mensen gaan steeds minder roken, dit komt omdat roken steeds meer gezien wordt als een misdaad. (waar zijn de feestjes gebleven waar de sigaretten op tafel in een bierglas stonden) en de menseheid snapt dat roken ook slecht voor je is. Maar nu de overheid rekent wel elk jaar op de zelfde inkomsten of dat nou boetes zijn of accijns voor sigaretten, dus als er meer mensen stoppen moet de accijns omhoog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat de sigaretten in de winkel duurder worden of al zijn geworden. Een pakje kost nu 5,20 euro. Van Nelle shag is ook weer duurder geworden, want er zit nu geen 50 gram meer in een pakje, zoals een tijd geleden, en ook geen 47,5 gram meer, maar nog maar 42,5 gram terwijl de prijs van een pakje niet gedaald is.Op 1 maart 2011 is in www.trouw.nl aangegeven dat dat komt omdat de regering de overheidsfinancieën wil aanzuiveren onder andere met de opbrengsten daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men beweert om het roken te ontmoedigen maar ik het is gewoon om de staatskas te spekken.