Te heet s'nachts, wat kan ik doen?

Ik denk dat het een veel voorkomend probleem is - maar ik kan niet echt iets nuttigs vinden.

Met dit weer als ik op me kamer kom zet is het veel te warm. Hierdoor kan ik moeilijk in slaap vallen, ondanks mijn slaappillen.
Ik heb de heletijd het raam open, ventilator aan.
En als je zonder deken probeert te slapen grijpt je er onbewust weer na.
Heeft iemand nog ideeën voor wat ik hier tegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

In eerste instantie zorgen dat je je kamer koelt - wat in deze periode van het jaar nog geen enkel probleem is, want na negenen koelt het nog HEEL rap af. Raam open zodra de zon onder gaat dus, en eventueel weer dicht als je naar bed gaat als je bang bent voor muggen (en die komen zeker).
Overdag hou je de boel juist best potdicht, zodat de kamer juist niet al te warm wordt en je de koelte gevangen houdt. Rolluiken laten installeren doet wonderen of scheelt althans een hele flinke slok op een borrel.

Probeer ook het ZELF niet al te heet te hebben voor je naar bed gaat ; blijf dus lekker buiten zitten tot het echt te koud wordt (als het weer in combinatie met je bedtijd dat toelaat), of neem een hete (!!) douche (van een koude douche gaat je lichaam zich juist opwarmen) en een warme drank (zelfde verhaal).

Slaap - uiteraard- geheel naakt, en gebruik alleen een dun lakentje of leeg dekbedovertrek (katoen) voor je lijf (benen en armen onbedekt laten), en maak eventueel af en toe je schouders, nek, enkels en polsen nat - of je hele lijf. Plantenspoeiertje naast je bed is heerlijk.

Een ventilator niet al te dicht bij je bed en niet op je hoofd gericht is eigenlijk bijna een must, tenzij je een airco kan betalen (denk vooral aan de exhorbitante stroomkosten!) en door dat geluid heen kunt slapen. Zo kom je eigenlijk de nacht wel door, vooral als je gewoon rustig blijft liggen.

Slaap alleen ; richt er desnoods een aparte kamer voor in, want niks is zo erg als in die hitte naast een 'kachel' te moeten liggen.

En als het echt erg wordt, dan kun je overwegen in het heetst van de zomer een tentje in de tuin op te zetten en daar in te slapen. Nachten die ZO warm zijn dat je in de tént in Nederland zonder pyjama en slaapzak door kunt brengen, zijn uiterst zeldzaam, en naakt met een lakentje is eigenlijk nooit te warm. Het is een paardenmiddel, maar wel goed voor je nachtrust. (En ja, ik heb de bungalowtent alweer een weekend in de tuin staan. Om een andere reden (kinderfeestje en reparaties), maar hij slaapt alweer heerlijk ; beetje koud zelfs ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ga 2 minuten onder de koude douche staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, ee hete douche. Na een oude douche gaat je lichaam er alles aan doen op te warmen. Werkt dus volkomen averechts, net als ijskoude drankjes met ijsblokjes.
Of gewoon jezelf even bevochtigen met een koud washandje. Je zal ervan schrikken hoe snel je afkoelt als je nat bent!
Zo in bed kruipen is voor mij ook, de enige oplossing ;) succes, lastig he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal het dekbed uit de hoes en slaap enkel onder het overtrek of neem een katoenen laken waar je onder ligt.. Dan lig je tóch ergens onder.. maar niet te heet.. Dit wel in combinatie met een ventilator.. Ik slaap ook in een bloedhete kamer en mij helpt dit enigszins..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem maar alleen een dekbedhoes of laken over me heen helpt ook niet, want dat vind ik te licht (het weegt niet genoeg) Ik weet ook niet waarom het meer zou moeten wegen, maar ik weet wel dat ik een dekbedhoes alleen te weinig vind wegen.
Alleen s,nachts het raam open houden met hor.
Geen dekbed of bovenlaken gebruiken.

Voordat de zon er op staat gesloten houden en blinderen.
Als de zon niet meer op het raam staat even doortochten.

Voorts kunnen een plafondventilator, losse ventilator of ventilatorzuil soelaas bieden.

Je van het is een mobiele airco kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heet het ook is, ga nooit slapen zonder iets over je buik of rug! Al is het maar een handdoekje! Vooral als je oom nog een ventilator aan hebt staan, koelen je nieren heel snel af met vervelende gevolgen.. (geleerd van iemand met veel ervaring in de tropen)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen is het in de tropen een graadje of 15-20 warmer dan hier
Ik had daar ook een tijd last van, ik ging toen allen maar onder een hoeslaken slapen fentilator aan (als je merkt dat je op het punt staat om in slaap te vallen zet hem dan uit wegens brandgevaar) g altijd vokr je gaat slapen douche zodat je niet met een bezweet lichaam ligt dan lijkt het ook al gouw een stuk warmer nameklijk en als jw dan nog niet kan slapen snachts ga dan snel evwntjes onder de kouse douche droog jw niet helmaal af en probeer weer te gaan slapen . Veel succ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lauwe douche nemen voor je gaat slapen.
Als je een dekbed hebt alleen onder de hoes liggen. Anders alleen een laken.
Een t-shirt aan voor het zweten, anders wordt je laken klam.
Iets lezen dat niet al te spannend is voor het slapen.
En verder gewoon rustig blijven liggen en je vooral niet ergeren. Soms val je dan toch wel in slaap, maar in ieder geval rust je uit.
Er zijn mensen die nooit slapen en toch goed functioneren, als je je maar wilt ontspannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar je matras. De onderlaag van je bed is voor de warmte- en vochtregulatie belangrijker dan waarone4r je slaapt, want die bovenlaag pas je makkelijk aan. Vooral als je veel zweet heb je een uitstekend ventilerende matras en dito laag daaronder nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je Zoiezo gaan voorbereiden op de zomer want als je dat probleem nu al hebt dan wordt het nog wat , maar vooral rustig liggen en je niet te druk maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slaap zelf soms onder een natte handdoek ipv een laken, dat houdt me heerlijk koel. En als ie teveel opgedroogd is, gooi ik er weer wat water overheen of gooi ik 'm van me af.
Dat je je deken onbewust pakt, kan je voorkomen door 'm gewoon op een andere kamer te leggen (tenzij je ervoor gaat slaapwandelen).