wat zijn osmose, turgor en diffusie?

een korte maar makkelijk begrijpbare uitleg svp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Diffusie is verplaatsing van een stof vanaf een plaats met een hoge concentratie naar een plaats met een lage concentratie.
Dus een heel simpel voorbeeld: als jij een sigaret opsteekt in een kamer, en de deur staat open, dan ruiken de mensen bij jou in de kamer de rook het eerst, en daarna pas de mensen in de kamer ernaast. Dat komt door diffusie, de rookdeeltjes verspreiden zich en gaan dus naar een plaats waar de concentratie rookdeeltjes kleiner is.

Osmose is diffusie door een semipermeabel membraan.
Een voorbeeld: je hebt een bak met water met daarin een zoutoplossing, waarin in het midden een wand zit. Het water kan wel door de wand heen, het zout niet. (de wand is immers semipermeabel, semi=half, permeabel=doorlaatbaar). Aan de ene kant van de wand is de concentratie zoutdeeltjes hoger dan aan de andere kant van de wand. Aangezien het zout niet door de wand kan, stroomt het water door de wand, het water stroomt van de kant met de hoge concentratie zout naar de kant met de lage concentratie zout, zodat de concentratie in beide helften gelijk is. De waterpeil aan de kant waar zich aanvankelijk dus de hoogste concentratie zout bevond, is dus gestegen.

Turgor is de druk van de cel op de celwand. Als een plant veel water krijgt, neemt de turgor dus toe, de cel zuigt zich vol met water en drukt dus tegen de celwand aan. Als de plant geen water krijgt, neemt de turgor af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (2)

Osmose: water gaat van de ene ruimte naar de andere door een semi-permeabel vlies (laat alleen water door) of een celmembraam waardoor de concentratie's van opgeloste stoffen op een gelijk niveau worden gebracht, of in ieder geval word geprobeerd om de concentratie's gelijk te krijgen.
Turgor: een cel heeft turgor als deze een maximale hoeveelheid water heeft opgenomen, de cel is dus maximaal uitgerekt
Diffusie: wil zeggen dat een stof van de ene ruimte naar een andere ruimte gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat frooko zei is juist op diffusie na.
diffusie is het gelijkmatige verdelen van een stof door een bepaalde ruimte. de bewegingsenergie van de atomen/moleculen zorgt ervoor dat de concentratie dan over de gehele beschikbare ruimte gelijk verdeeld wordt (zo gelijk mogelijk)