Ik heb een soort van schijfje onder mijn borst zitten. Wat kan dit zijn?

Ik ben een jongen van 13 met een schijfje onder mijn linkerborst. Hij is ongeveer een centimeter groot en hij doet pijn als ik erop druk. Moet ik hiervoor naar de dokter gaan of is dit heel normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

jongens krijgen in jou leeftijd ook hormonen en daar is nix mis mee na een tijdje zal het wel weer weggaan en veel groter dan het nu is zal het ook niet meer worden alleen je kan het wel ook aan de andere kant krijgen
niks bijzonders aan de hand dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kan van alles zijn, maar hoogstwaarschijnlijk je borstbeen. Voor meer informatie over je borstbeen kan je nog op wikipedia zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk zijn het hormonen dat hb ik ook het is normaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
na een tijdje wordt het minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een groeischijf. Veel meisjes en jongens hebben dat in de pubertijd. Hormonen zijn dan een beetje uit aan het vechten welke kant ze op moeten, jongen of meisje. Zo'n schijf kan erg pijnlijk zijn (hoeft niet). Meestal verdwijnt hij aan het einde van de pubertijd vanzelf.

Soms hou je als jongen een tijdlang kleine borstjes. Da's heel lastig en genant, maar het is niet anders. Je kunt je er aan laten opereren, maar dat is niet nodig want in de meeste gevallen gaan ook die borstjes op den duur weer gewoon weg.

Alleen als de pijn erg hinderlijk wordt, zou ik wel een keer naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het onder/in je tepel zit hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken dat had ik ook twee jaar geleden dat krijg je op deze leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het recht onder je tepel zit is dat je borstklier die bij iedereen wel aanwezig is alleen bij jongens klein blijft en bij meisjes het uit gaat groeien tot grotere borstklieren.

Erg goede link met info hierover!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een knobbeltje of schijf onder de borst(en) gaat het bij tienerjongens praktisch altijd om gynaecomastia.

Het bobbeltje of schijfje is afgerond van vorm en gevoelig als je het aanraakt.

Gynaecomastia verdwijnt niet door sporten of een dieet.

Normaliter verdwijnt het vanzelf binnen een paar maanden tot een jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er beter even mee naar de huisarts gaan. Het kan van alles zijn, en van achter onze beeldschermen kunnen wij geen goed oordeel vormen.

Waarschijnlijk is het niets ernstigs. Jouw beschrijving deed me echter denken aan iets dat een klasgenoot vroeger had - als ik me goed herinner was ik toen 13 of 14, en hij dus ook.

Hij had een soort knobbeltje in zijn borst. De dokter zei dat het goed in de gaten moest worden gehouden. Meestal gaat zo’n knobbeltje vanzelf weer weg - dan is het puur een hormonale kwestie, die met de puberteit te maken heeft.

Maar een heel enkele keer kan zo’n knobbeltje uitgroeien tot iets kwaadaardigs. ‘t Is heel zeldzaam dat dat gebeurt, maar het kán wel.

Die jongen mocht toen een paar maanden niet meer sporten. Hij werd zelfs door zijn ouders gebracht en gehaald, want fietsen mocht ook niet. En gym natuurlijk ook niet.

Na een tijd (geen idee meer hoe lang dat duurde) bleek bij controle dat zijn knobbeltje was verdwenen. Toen mocht hij alles weer.

Maar goed, dit lange verhaal heb ik opgeschreven om duidelijk te maken dat je maar beter even kunt laten controleren wat het bij jou is. Misschien heb je hetzelfde als mijn klasgenoot destijds; misschien is het iets heel anders. Alleen de huisarts kan je dat vertellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
En als je nou eens aan je ouders vraagt wat zij ervan denken? Indien ook zij hun twijfels hebben dan kan je altijd nog naar de dokter gaan hé.
Of vraag het op school aan een leerkracht of aan de directie. Ook zij zullen er wel raad mee weten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borstkanker komt bij mannen wel voor, maar erg weinig. Op de 100 vrouwen die het krijgen, krijgt 1 man het. Een eerste symptoom kan een verdikking zijn onder de borst. Maar het is veel waarschijnlijker dat het bij jou om gynecomastia gaat. Bij iets minder dan de helft van de jongens worden in hun tienertijd de tepel(s) onder invloed van hormonen dikker en soms ook het gebied eromheen. Vaak is het hele gebied gevoelig en kan een aanraking pijnlijk zijn. Meestal verdwijnt deze verdikking vanzelf na een paar maanden tot een jaar.