Vroeger had ik heel vaak last van een spastische darm. Ik had vreselijke pijn onder in de buik. Nu heb ik er eigenlijk nooit meer last van. Ik kan het alleen verklaren met het feit dat ik vroeger onregelmatig en slecht at (veel junkfood) en rookte. Nu eet ik elke dag groente en bijna nooit meer junkfood. Ik rook niet meer en fiets veel. Ik denk echt dat het door gezond leven wegblijft want ik had er flink last van!
13 jaar geleden
Er wordt wel gezegd dat een spastische darm wordt veroorzaakt door een candida infectie. Niet teveel suiker, tarwe, gisten en schimmels (champignons). Zo kan gewoon brood vervangen worden door zuurdesembrood.
Veel groente en fruit.

Zelf ben ik ooit in het alternatieve circuit behandeld (touch for health) en in het reguliere circuit met medicatie (was toen niet voor mn darmen). Beide hadden baad!

Ik heb een linkje toegevoegd met extra info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms helpen dieet en gezond leven niet.
Dan kan de arts geneesmiddelen voorschrijven om de aandoening wat leefbaarder te maken.

Medicijnen die krampen tegengaan:
Een bekend middel dat krampen bestrijdt is, mebeverine (o.a.Duspatal®/ Duspatalin®) dat de bewegingen van de darm verbetert.

Medicijnen die pijn bestrijden:
In sommige gevallen zal de arts u diclofenac (o.a.Voltaren®) voorschrijven om de pijn te bestrijden. Zelf kunt u ook paracetamol of ibuprofen innemen.

Tegen verstopping:
zijn er medicijnen op basis van lactulose (o.a. Duphalac®, Legendal®), lactitol (o.a. Importal®) en macrogol (o.a. Movicolon®, Transipeg®). Deze middelen houden vocht vast in de darm, waardoor de ontlasting zachter wordt en iets zuurder. Dit zet de darmwand aan tot meer beweging.

Anti-diarreemiddelen
Hebt u vaak last van diarree, dan kan de arts u medicijnen voorschrijven, die ervoor zorgen dat de ontlasting wat vaster wordt, zoals loperamide (o.a. Imodium® en Diacure®).

Sterkte nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf vroeger veel last van gehad, en mijn huisarts (die mij verder helemaal niet kende) bekeek mij eens, stelde vast dat ik veel te dik was en adviseerde me meer vezels te gaan eten. Onzin, want ik at juist heel veel vezels en groente en het ruigste volkoren brood en zo, maar bij veel mensen blijkt een tekort aan vezels in het voedingspatroon een rol te spelen.
Ik ben - langzaamaan! - overgeschakeld op minder rauwkost en meer gekookte groente, tijdelijk bruin brood en af en toe ook wit, en het ging over.
Inmiddels - 25 jaar later - is het wel zo dat ik soms nog last heb, vooral als ik een tijdje onregelmatig heb gegeten of als ik een tijdje teveel of te weinig vezels heb gegeten.
Probeer dus te ontdekken waar je darmen goed op reageren en waar niet op - soms prikkelt exotisch fruit bijvoorbeeld extra, verse ananas valt hier soms helemaal verkeerd. Leer je 'eigenaardigheden' kennen (ik raak ongelooflijk verstopt van pruimen, en dat schijnt heel uitzonderlijk te zijn - maar van melk slaan m'n darmen op hol dus als ik dat een beetje combineer kan ik toch wel van pruimen genieten).
In drukke, gespannen tijden zul je extra goed op moeten letten wat je eet en op de regelmaat van je eten, omdat je darmen dan ook onrustig reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adviezen:

Probeer na te gaan waar uw klachten mee samenhangen
Spanningen kunnen de klachten oproepen of verergeren. Soms zijn mensen zich er niet van bewust dat iets spanning oplevert. Als uw darmen weer opspelen, ga dan na of dit misschien een signaal is. Uw buik reageert gevoelig en kan misschien aangeven dat er thuis of op uw werk iets niet lekker zit.

Het kan helpen enkele weken een dagboek bij te houden. Noteer waar en wanneer u klachten heeft, waar u op dat moment mee bezig was, en waarover u aan het denken was. Misschien zijn er bepaalde situaties of omstandigheden waarbij de klachten optreden. Met behulp van het dagboek wordt soms duidelijker waar de klachten mee samenhangen.

Probeer spanningen te verminderen
Kijk eerst of u - eventueel met behulp van een dagboek - kunt herkennen op welke spanningsmomenten u buikpijn krijgt. Bekijk daarna welke maatregelen u kunt nemen om de spanningen te verminderen. Praat erover met iemand die u goed kent en misschien ook uw spanningsmomenten herkent.

Probeer bezorgdheid te vermijden
Wanneer u zich zorgen maakt over uw darmen, kan dat ertoe bijdragen dat de klachten opspelen, aanhouden of verergeren. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Probeer over uw zorgen te praten. Dat geeft meer duidelijkheid en lucht vaak op. Als u zich toch zorgen blijft maken, maak dan opnieuw een afspraak.

Eet gezond
Soms lijken de klachten samen te hangen met een onregelmatig eetpatroon. Een speciaal dieet is echter niet nodig. Als u vaak last heeft van verstopping, kan vezelrijke voeding helpen de stoelgang te bevorderen (volkoren producten, verse groenten en fruit). Zorg dat u voldoende drinkt (minstens anderhalve liter per dag). Alcohol, melk, light producten en kunstmatige zoetstof kunnen soms darmklachten geven.

Probeer regelmatig te eten
Bij sommige mensen hangen de klachten samen met een onregelmatig eetpatroon. Het lichaam is gesteld op een zekere regelmaat. Als daar te veel van afgeweken wordt, kunnen de darmen van slag raken.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk om u lekker te voelen. Dat geldt vooral als u ook last heeft van verstopping. Ga bijvoorbeeld dagelijks een halfuur fietsen of wandelen.

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ook al jaren last van een spastische darm.
Veel verschillende medicatie gebruikt, maar geen van allen werkte goed.
Ook hypnotherapie, accupuntuur en homeopathie geprobeerd om van de pijn af te komen, helaas allemaal zonder resultaat.
laatste periode goed op voedingspatroon aan het letten, helpt bij mij om i.p.v. melk / yoghurt, soya producten te gebruiken!
En verder is het heel belangrijk voldoende te bewegen!
Het blijft rot zo'n spastische darm maar je leert er na een aantal jaar wel mee om te gaan en het te accepteren waardoor je er minder stress om hebt en door minder spanning ook minder last van hebt!
Succes!