neen je kan als man ook bv. beenmerg doneren aan vrouwen. ook bloed kan je doneren, longen ook.
ik denk bijna alles(toch veel alvast)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je bloedgroep hetzelfde is kun je aan zowel mannen als vrouwen doneren. Om het nog beter te maken kunnen zelfs niet-mensen (denk aan varkens, koeien) aan mensen doneren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie nergens niet echt goede antwoorden.
Zie hier dat bloedgroep moet overeen komen zoals voor beenmergtransplantatie dit is niet juist. Bloedgroep met een beenmergtransplantatie heeft daarmee niets te maken 10 punten moeten overeen komen en dat is niet de bloedgroep.

Vele mensen hebben na zulke transplantatie zelfs een ander bloedgroep die van hun donor zoals ik dus vroeger had ik bloedgroep A positief nu O positief en ken zelfs mensen die een zeldzame bloedgroep hebben gekregen.

Uiteraard mag de organen zowel van man als van vrouw zijn. Ook mag de dokter jou zeggen dat de organen van een man of een vrouw is meer niet.

Bloedgroep voor organen moet dan wel juist overeenkomen, dit juist voor beenmergtransplantatie of stamceltransplantatie niet. Ook mag die van man of vrouw zijn.

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I nogal moeilijk uit te leggen bloedgroep is iets heel anders en voor beenmerg moet dit niet overeenkomen de cellen moeten compatibel zijn en wordt bepaald aan de hand van een speciaal bloedonderzoek waarbij een bepaald soort eiwit (human-leukocyte-antigen ofwel HLA) aan het oppervlak van de witte bloedcellen wordt onderzocht. Het succes van de meeste transplantaties hangt af van de overeenkomsten tussen het HLA-antigeen van de donorstamcellen en de cellen van de ontvanger. indien al die punten overeen komen heb je een geschikte donor.
Nee, die keuze hebt je niet. Als je besluit om donor te worden, kun je niet aangeven dat je alleen donor wil zijn voor mannen.

Als je perse geen donor wil zijn voor vrouwen, dan is de enige mogelijkheid, om je helemaal niet te laten registreren als donor.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik de vraag ook begrepen: +
Een donor kan aan mannen en vrouwen doneren.
Een orgaantransplantatie slaagt ook alleen als niet alleen de bloedgroep, maar ook de weefseltypering voldoende overeenkomt, zodat het immuunsysteem niet geactiveerd wordt. Als dat wel het geval is kan er een afstotingsreactie optreden.

De weefseltypering, oftewel het HLA-type, moet zoveel mogelijk overeenkomen tussen donor en ontvanger van het orgaan. Bij postume donororganen is het daarom belangrijk dat het orgaan naar de ontvanger gaat, die het meest geschikt is. Dit is dan ook niet altijd de persoon die boven aan de wachtlijst staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. kun je alle organen, behalve de geslachts (als die überhaupt et transplanteren zijn ) zowel aan man als vrouw afstaan en met succes.