625% ADH? (zie uitleg)

Wij hadden eerst van die kleine vitamine C pilletjes, 50 mg.
Nu had iemand per ongeluk een andere gekocht, en die heeft 500 mg, dat is 625% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Nu heb ik 3 vragen:
- Bij die van 50 mg staat 1 - 3 per dag, en die van 500 mg staat 1 per dag. Is dat dan niet veel te veel vergeleken met de andere?
- Is te veel vitamine C schadelijk?
- Wanneer zou je meer dan 6 keer zoveel als de ADH nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vitamine C is niet schadelijk, je mag er best een paar keer de ADH van innemen. Pas echter wel op met jaren en jarenlang vele malen de maximale dagdosis ; er zijn wat kwakzalfbewegingen die daar veel heil over verkondigen, maar het moet allemaal wel weer uitgeplast worden, en kan schadelijk zijn voor je nieren / nierstenen veroorzaken.

Zes keer de maximaal aanbevolen dosis heeft weinig nut (tenzij je de kwakzalvers wilt geloven), maar is ook nog niet zo heel veel dat het kwaad kan. Bij een normaal gezond dieet heb je eigenlijk helemaal geen aanvullende vitaminen nodig, tenzij je pas ziek bent geweest of bepaalde medicijnen gebruikt.

Toegevoegd na 51 seconden:
Zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-aanbevolen-hoeveelheid-vitamine-pil.151995
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lichaam neemt van de vitamine c op wat het nodig heeft. Een te veel word via de urine weer uitgescheiden, dit kan geen kwaad. Wanneer je het hele jaar vitamine c inneemt kan je het prima doen met die van 50 mg maar als je ineens je weerstand een boost wilt geven kan je dus een hoger gedoseerde innemen. De vitamines a, d, e en k kan je wel te veel innemen. Van alle overige vitamines wordt een teveel via de urine uitgescheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De officiële aanbeveling voor de ADH voor vitamine C is sinds kort van 50 maar 70 mg per dag verhoogd. Met een sinaasappel en wat verse groente kom je daar makkelijk aan. Veel mensen, vooral degenen die de orthomoleculaire leer aanhangen geloven dat dergelijke hoeveelheden veel te weinig zijn om gezond te blijven. Daarom zijn er ook tabletten van 500 en 1000 mg te koop.

Als bijwerkingen van hoge doseringen vitamine C wordt vaak vermeld dat de resorptie van koper wordt belemmerd en dat je er nierstenen van kunt krijgen. Dat laatste is al jaren geleden ontzenuwd en de hoeveelheid koper die we met onze dagelijkse voeding en via het drinkwater binnenkrijgen is ruimschoots voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet schadelijk je plast het gewoon weer uit. Normaal gesproken krijg je bij een gebalanceerd eetpatroon gewoon genoeg van alles naarbinnen.

Die pilletjes koop je alleen maar om hele dure urine te hebben.