Waarom zijn mannen zieker dan vrouwen

mijn zwager is ziek arme man. hij heeft koorts en dus al 4 keer de dokter gebelt.
mijn man was ziek 2 weken geleden. hij is 4 dagen op vla dieet boven gebleven en als hij zich omdraaide kon iedereen mee genieten. ik was vorige week ziek, en heb even boodschappen gedaan en kind gewoon de hele dag moeten verzorgen, terwijl ik net uit het ziekenhuis kwam.
zijn vrouwen sterker als ze ziek zijn?
en waarom liggen mannen altijd bijna op sterven als ze een griepje hebben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Gemiddeld zijn vrouwen vaker ziek dan mannen, vrouwen zijn dus beter gewend aan ziek zijn, en maken daar dus minder drama om dan mannen!

Vrouwen zijn meer gewend zich 'normaal' te gedragen als ze pijn hebben of zich niet lekker voelen, want dat gebeurt iedere maand. Mannen kennen dit niet, dus als er ook maar iets oncomfortabel voelt, denken ze gelijk dat er wel iets heel vreselijks aan de hand moet zijn. Daarnaast zijn vrouwen snel geneigd hun zieke man te gaan verzorgen/vertroetelen. Hierdoor gaan mannen zich 'aanstellen' zodat ze meer aandacht krijgen.

Ik ken het. Ik ben vaak ziek, ik ben er aan gewend inmiddels, heb buiten ziek zijn ook vaak last van kwaaltjes die niet eens de moeite waard zijn om te noemen naar mijn omgeving maar oh jee als mijn broertje, vader of vriend iets hebben, dan is het AUW, heb zo'n pijn....Bij mijn vriend valt het overigens wel mee maar ik snap wat je bedoelt, als mannen ziek zijn, dan zijn het opeens niet van die kerels meer en piepen ze er op los...! Hun pijngrens ligt gewoon lager dan die van vrouwen... (niet gezegd dat dit bij alle mannen zo is hoor...) Toegevoegd na 49 minuten: Is ook wetenschappelijk bewezen: mannen en vrouwen reageren verschillend op pijn. Grof geschetst kan men zeggen dat mannen beter bestand zijn tegen acute pijnen, maar dat de pijngrens van vrouwen veel hoger ligt, dat ze met andere woorden meer pijn kunnen verdragen. Een en ander kwam aan bod op het jaarlijks congres van de American Pain Society. Dat zou gedeeltelijk te maken hebben met opvoeding en rollenpatronen, maar in belangrijke mate ook met neurologische verschillen. Mannen en vrouwen gebruiken verschillende hersencircuits bij pijn waarbij ook verschillende neurotransmittors en receptoren in de hersenen worden aangesproken. Dit heeft niet alleen voor gevolg dat ze anders reageren op pijn, maar het zou ook gevolgen kunnen hebben op de effectiviteit van pijnstillers. Wat werkt bij de man, zou niet altijd werken bij de vrouw en omgekeerd. Misschien zullen er in de toekomst mannelijke en vrouwelijke pijnstillers moeten komen.

Bronnen:
google.nl

Je kunt niet op basis van drie gevallen stellen dat 'vrouwen sterker zijn dan mannen als ze ziek zijn'. Beetje überfeministische aanname.

Zelf ben ik heel af en toe ziek, maar ik lig dan niet bijna op sterven. Wel is het misschien zo dat als je moeder bent je soms drukker maakt over iets of iemand anders, huishouden/kinderen enz., dan je eigen gezondheid en daardoor je ziekte terecht of onterecht onderschat.

Ligt eraan of iets "moet". Jij was ziek en hebt toch even boodschappen gedaan. Want je moest wel. Of dat voelde psychologisch zo. Was jij op zakenreis geweest van twee weken, en was je man in die tijd ziek geweest, dan had hij vast wel even die boodschappen kunnen doen - want dan had er niets anders opgezeten. Het heeft dus te maken met wat móet omdat het onvermijdelijk is. En met wat "moet" omdat het maatschappelijk geconditioneerd is. Door dat laatste "moet" de vrouw eerder boodschappen doen dan de man. Je ziet het omgekeerde effect bij psychische klachten die aan werken zijn gerelateerd. Daar is het juist de man die "moet" doorgaan (maatschappelijke conditionering), of die móet doorgaan (hypotheek). Vrouwen zitten veel vaker thuis met psychische kwaaltjes, ze zijn zieker door een tegenslag of tegenwerking dan mannen. Toegevoegd na 27 seconden: (Gaat die laatste alinea mij minnetjes opleveren?)

Ik begon te twijfelen, maar: "Psychotherapeute Gladeana McMahon: Vrouwen gebruiken hun ziekte om het tekort aan aandacht in het dagelijkse leven te compenseren. Ze praten meer over hun gevoelen over het algemeen. Maar mannen praten meer wanneer ze ziek zijn, waardoor dit plots meer opvalt. Dit heeft de mythe doen ontstaan dat mannen overdrijven bij ziekte. Vrouwen hebben meer nood aan erkenning voor wat ze doen. Als ze dan niet dagelijks krijgen, compenseren ze dit door sympathie te zoeken wanneer ze ziek zijn."

Bronnen:
http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen/ar...

Weer een vraag die je zelf al beantwoord hebt, en dus eigenlijk een beetje raar gesteld is. Mannen zijn natuurlijk niet zieker of minder ziek dan vrouwen. Ze geven zich er alleen makkelijk aan over, en dat komt misschien wel een beetje door onszelf. We hebben de neiging ze een beetje te ontzien en te vertroetelen als ze ziek zijn, terwijl als WIJ ziek zijn, zij gewoon niet gemist kunnen worden op de zaak en de verantwoordelijkheid over het thuisfront en de kinderen houden. Mannen die helemaal alleen wonen enziek zijn, zullen toch ook zelf hun potje moeten koken (als ze trek hebben)en boodschappen doen en medicijnen halen. Vrouwen zijn in zijn algemeenheid wat taaier wat dat betreft, wat beslist niet betekent dat ze minder pijn hebben of minder ziek zijn ; integendeel, vrouwen gaan vele malen meer naar de dokter dan mannen en lijden ook veel meer aan vage, niet goed benoembare kwalen. Zo moeten mannen ook altijd eerder en dringender plassen dan vrouwen, terwijl ze een bijna twee keer zo grote blaas hebben. Toegevoegd na 5 minuten: In de praktijk zijn het vrouwen die altijd wel over één of ander pijntje of kwaaltje klagen, vooral sinds de opkomst van vage kwalen. Mannen hoor je nooit, tot het echt mis is, dan zijn ze even helemaal uit de running, en na een paar dagen gaan ze er weer vol tegenaan tot de volgende ziekteperiode, die heel lang kan duren. Vrouwen liggen veel vaker effe ' plat' . De stelling is dus eigenlijk al een onjuiste aanname.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100