Ben ik klein voor mijn leeftijd?

Ik ben 1.65. Ik ben 12,8. Ben ik aan de kleine kant? Weet iemand ook een tabel te vinden waar staat hoe groot iemand gemiddeld voor zijn leeftijd moet zijn? Heel erg bedankt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bent op redelijke lengte voor je leeftijd op je 13de 14de hoor je rond de 1.70 te zitten dus je zit goed

Dit verscheelt heel erg of je al in de 'puberteit' bent gekomen, ofwel dat je al een groeispurt hebt gehad. Toen ik 13 was was ik nog een stuk kleiner dan jij, en als 13 jarige 1,65meter te zijn is helemaal prima.

Ik vind het een goede lengte! Iedereen verschild natuurlijk, maar voor jou leeftijd is het een prima lengte. Ik ben echt super klein. Ik ben 16 jaar en misschien net 1.60. Mijn ouders zijn beide klein, dus ik denk dat ik niet heel veel langer wordt. Wees in elk geval niet bang over je lengte! Het is nu al een prima lengte ;)

Ten eerste is het wel relevant of je een jongen of meisje bent, want voor beide is de 'normale lengte' verschillend. Daarnaast is het afhankelijk of je al een groeispurt hebt gehad (hoort bij de pubertijd). Meisjes hebben over het algemeen eerder een groeispurt dan de jongens. Mijn man bijv. was tot hij een jaar of 14 a 15 was de kleinste van de klas (ook kleiner dan de meisjes) maar hij heeft ze daarna allemaal ingehaald en is nu ongeveer 1.90m Iedereen groeit anders, maar er zijn wel gemiddelden, zie plaatjes: dat zijn groeicurves en dat kan ook een beetje voorspellen hoe je zal gaan groeien. Volgens mij ben je niet aan de kleine kant voor je leeftijd.

Nederlandse kinderen in de leeftijd van 12 jaar zijn gemiddeld 1.55 cm. lang, op 13 jarige leeftijd is dat 160 cm. Jouw lengte is dus eigenlijk heel gemiddeld. Vanaf de pubertijd kan je lichaam ineens hard gaan groeien, hoe lang je straks word is eigenlijk pas echt te zeggen als je 18 bent geweest hoewel de lengte van je ouders een goede indicatie geeft.

Bronnen:
http://www.kindengroei.nl/site/index.php?id=4

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100