De Benzodiazepinen worden vanaf 1 januari 2009 niet meer vergoed door de ziektekostenverzekering om de verslaving terug te draaien, mee eens?

Bezodiazepinen zijn middelen als Valium, Seresta (oxazepam) Normison (Temazepam) dus vooral de middelen waar -pam achter staat.

Het Ministerie van VWS heeft besloten om per 1 januari 2009 de vergoeding van zowel kort- als langdurig gebruik van slaap- en kalmeringsmiddelen vanuit de basisverzekering te laten vervallen. Dit om:
- het volksgezondheidsbelang: terugdringen en voorkómen van het chronisch gebruik (waarbij de benzodiazepinen hun werking verliezen);
- de verslavende werking van deze medicijnen;
- het beperken van de kosten die het ongewenst chronisch gebruik met zich meebrengt.

Sommige mensen hebben bv toch de diazepam nodig omdat ze last hebben van chronische nekklachten, deze moeten dan in ene gaan betalen terwijl je per maand al zo'n hoop geld betaalt om je goed te verzekeren, waar stopt het een keer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

helemaal foute beslissing! Ik heb geregeld deze medicijnen nodig, evenals een anti-depressie middel, en betaal me blauw nu..terwijl dit in heel goed overleg gaat met de huisarts..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (3)

om het niet meer te vergoeden dring de verslaving niet terug hoor, geloof me...aan die slaappillen kom je toch wel..ik ken zelf al 3 mensen die toch echt niet bij een apotheek werken maar wel dat spul verkopen..zeer slecht plan als je het mij vraagt........een verslaving kun je trouwens niet ''terugdringen'' maar alleen maar de kern vd verslaving achterhalen om er mee te kunnen / willen stoppen...

Toegevoegd na 1 minuut:
jij zegt trouwens dit:'' Sommige mensen hebben bv toch de diazepam nodig omdat ze last hebben van chronische nekklachten, deze moeten dan in ene gaan betalen''..maar dat klopt ook niet want als jij kunt aantonen dat jij een medisch verleden hebt, mbt je bijvoorbeeld je nek, worden deze kosten wel vergoed. Daarvoor kun je een doktersverklaring aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, dit is niet zo.
De vergoeding vanuit de basisverzekering blijft alleen gehandhaafd voor personen die benzodiazepinen moeten gebruiken omdat er GEEN goed alternatief bestaat. Het gaat om de volgende vier indicaties:
- onderhoudsbehandeling bij epilepsie of behandeling van een epileptisch insult;
- behandeling van angststoornissen, waarbij therapie met ten minste twee antidepressiva conform de geldende richtlijnen heeft gefaald;
- behandeling bij meervoudige psychiatrische problematiek, waarbij behandeling met hoge doses benzodiazepinen noodzakelijk is;
- palliatieve sedatie bij terminale zorg.
Onder deze vier regels val ik niet, heb het ook nagevraagd bij mijn huisarts en wordt niet vergoed, dus ben er maar mee gestopt, ondanks mijn pijn, moet zeggen, ik baal er wel van want het werkte goed maar het is tegen mijn principes in om ervoor te gaan betalen als ik geen indicatie heb, dus volgens het VWS heb ik het niet nodig dus probeer ik het zonder en slik ik wat meer ibuprofen... Tja, wat is slechter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou jij zegt trouwens dit:’‘ Sommige mensen hebben bv toch de diazepam nodig omdat ze last hebben van chronische nekklachten, deze moeten dan in ene gaan betalen’‘.. geloof mij nou maar dat ik uit ervaring kan /mag spreken dat dat niet klopt ;-)
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat alles wat op doktersrecept wordt meegegeven vergoed zou moeten worden.
Wat ik wel vind is dat artsen minder snel slaapmiddelen horen voor te schrijven. Ik vind ook dat er betere voorlichting moet komen over onder andere de verslavende werking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat de overheid misbruik en verslaving tegen wil gaan. Deze middelen niet meer vergoeden lijkt me echter niet de juiste manier.

Wat is "ongewenst chronisch gebruik"? Wordt er dan gekeken naar de kosten voor de overheid of naar het belang van de patiënt?

Welke maatregel ook genomen wordt, het belang van de patiënt moet altijd voorop staan!