Hoe vertel je aan een kind waarom iemand zelfmoord heeft gepleegd?

op de school van mijn broertje heeft een vader van een meisje uit een andere klas zelfmoord gepleegd. Mijn broertje is een beetje stil ervan, en wist niet zo goed waarom iemand dat zou doen.. hoe kan je dat het beste uitleggen?

Toegevoegd na 4 minuten:
hij is 11 jaar oud en gelooft niet in god.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alsjeblieft geen vage verhaaltjes! Kinderen van 11 jaar snappen meer dan je denkt en als je ze smoesjes voorhoudt, gaat dat allemaal malen in die kleine koppies. Dus vertel bijvoorbeeld zo iets als hieronder, waarin je uitlegt in taal die een elfjarige kan begrijpen, wat een zware depressie is. Soms worden mensen zo verdrietig dat ze helemaal geen mooie dingen in het leven meer kunnen zien, hoe veel hun familie ook van ze houdt, of hoe veel mooie dingen er eigenlijk ook zijn. Ze voelen dan helemaal geen kracht meer om verder te leven en andere mensen kunnen ze ook niet meer vrolijk maken. Eigenlijk zijn ze heel ziek. Dit noem je depressief. Veel mensen worden na een tijdje beter, de pressie gaat over, maar bij sommige mensen wordt het alleen maar erger. Ze zijn altijd somber en weten niet meer hoe het verder moet. Ze willen alleen nog dat het stopt. Als het heel erg wordt, kunnen ze besluiten dat ze niet meer verder willen leven. Dat is heel erg, en niemand kan er iets aan doen.

Dat is een beetje van de leeftijd van het kind afhankelijk. Een kind is er zeker niet bij gebaad om een hele verhandeling te geven van het waarom. Ik denk dat je het heel basic moet houden. Dat het leven moeilijk was en dat hij liever bij God wil zijn.

Je kunt eigenlijk alleen maar zeggen dat je het zelf ook niet zo goed weet, dat die vader om een of andere reden niet meer wilde leven. Hij zag het leven anders dan een ander, veel zwaarder moeilijker. sommige mensen zien een molshoop aan voor een berg, anderen een berg voor een molshoop.

Ik zou zeggen dat die persoon heel ziek was (wat ook zo is bij een depressie), niet meer beter kon worden en daarom niet meer wilde leven.

Wachten tot hij oud genoeg is? Anders precies inderdaad dat het een rede had, wat de voorganger boven mij ook al zei. :-)

Wat dacht je van de volgende illustratie: ze is voor verandering vatbaar, zeker daar ik jullie situatie niet ken. Maar iemand in mijn 'geliefdenkring' had met iets vergelijkbaars te maken, en vond troost... een gewichtheffer begint met enkele kilo's, en beetje voor beetje drijft hij zijn vermogen op, en behaalt veelbelovende resultaten, welke hij als een beloning ervaart voor zijn harde werk... Maar niet iedereen ziet dit graag gebeuren... Hij echter houdt ervan die gewichten van het leven te torsen, en doet dit uit liefde voor zijn huisgenoten en geliefden. Het gewicht op zijn schouders wordt op een bepaalde dag te zwaar, en hij ziet uit naar hulp: iemand die in staat is het mee te dragen... Hij voelt zich/wordt echter in de steek gelaten, en geraakt niet meer onder het gewicht uit, en de hulp komt te laat. Toegevoegd na 5 minuten: Geef het kind echter niet de indruk at hij degene is die gewicht op zijn schouders laadde, en evenmin dat hij niet op zijn hulp rekende! Integendeel! Maar zelf met die hulp kon hij niet meer onder de zwaarte van het leven uitkomen. En er blijft hoop bestaan op een opstanding, daar ook Jehovah God zich bewust is van de toenemende zwaarte en moeilijkheidsgraad waarmee individuen worden geconfronteerd (vgl 2 Tim.3:1-16)

Vertel duidelijk dat deze meneer niet verder wilde leven. Dat hij het niet deed om zijn kinderen achter te laten maar omdat hij gewoon niet meer wilde leven. Alleen zijn beslissing en dat ging niet om andere personen (kids) Maak duidelijk dat jouw broertje daar niet bang voor hoeft te zijn.

Draai er niet omheen, dat maakt alles nog onduidelijker. Belangrijker dan uitleggen is vragen beantwoorden. Vraag hoe hij zich voelt, waar hij eventueel bang voor is, wat hem bezig houd. Kinderen zijn vaak met hele andere vragen bezig dan we denken. Misschien is hij wel bang dat iedereen dit zomaar kan doen bijvoorbeeld, dit kan heel beangstigend zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100