Kriebelhoest met groene/gele slijm ophoesten betekend dit dat je aan het genezen bent?

Ik hoor net dat dat juist goed is dat groen/gele slijm. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
139.8K

Het beste antwoord

Hier is voor jou het antwoord van elke kleur slijm

De kleur van slijm: wit, grijs, geel, groen, rood, roestbruin, roze
Normaalgesproken is slijm wit tot grijs van kleur. Een afwijkende kleur duidt op een ziekte:

een gele slijmkleur (geel slijm ophoesten): virale ontsteking van de luchtwegen - geen behandeling nodig

geel/groen of groen longslijm (purulent sputum), wordt veroorzaakt door een bacteriële ontsteking van de luchtwegen - bij toenemende koorts en algeheel ziek zijn, kan zonodig een antibioticumkuur voorgeschreven worden;

geringe rode kleur (sanguinolent sputum) is slijm met bloed erin vermengd - kan veroorzaakt worden door te hard hoesten waarbij een klein bloedvaatje kapot gaat of als het langer aanhoudt, duiden op een infectie, verwonding of een kwaadaardig gezwel (longkanker);

roest-bruine kleur (sputum rufum) wordt aangetroffen bij een longontsteking, door bloed kleurt het roest-bruin.

roze schuimend sputum/slijm komt voor bij vochtophoping in het longweefsel (= longoedeem).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja ik denk het wel.ben geen dokter maar dat je het uithoest is een goed teken lijkt me.

(vertrouw geen derden mocht je het niet vertrouwen)

Toegevoegd na 28 minuten:
duimpje omlaag en geen reactie hoe zielig ben je.

argumenten aub
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken dezelfde bewering en geloof dat het waar is
13 jaar geleden
Hoesten is een beschermende reflex van de luchtpijp. Deze probeert alles wat irriteert of blokkeert te verwijderen. Het kan dan gaan om ingeademd stof, maar ook slijm vanuit de longen of de neus. Hoest komt vaak voor bij griep of verkoudheid en bij nervositeit. Ook rokers hoesten veel, vooral 's ochtends. Hoest is dus geen ziekte, maar een symptoom. Om de hoest kwijt te raken moet de oorzaak worden behandeld.

Kriebelhoest
Er zijn verschillende soorten hoest: droge kriebelhoest en vastzittende hoest. Kriebelhoest is het gevolg van prikkeling van de bovenste luchtwegen. Korte, droge hoest kan ontstaan door irritatie van de luchtwegen, bijvoorbeeld door tabaksrook of droge lucht. Bij droge hoest is er geen slijmvorming. Er ontstaat een kriebel die we door kuchen proberen kwijt te raken.

Vastzittende hoest
Bij vastzittende hoest is meestal sprake van veel slijmvorming. Dit slijm kan wit, bruin of geelgroen van kleur zijn en is soms erg taai. Slijmvorming is een gezonde reactie van het lichaam om geïnfecteerde cellen in de luchtwegen af te voeren.

Wat kun je zelf doen?
Bij hoest is het goed om veel te drinken zodat je minder last hebt van hoestprikkels. Rokerige ruimtes kun je het beste vermijden en rook liever zelf ook niet. Frisse lucht zorgt voor verlichting.
Om sneller van je hoest af te komen kun je Tussistin siroop of zuigtabletten* gebruiken. Dankzij vijf verschillende bestanddelen werkt dit homeopathische geneesmiddel bij élke soort hoest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen 9brede) ervaring is dit meestal zo als de hoest/verkoudheid BEGO)NNEN is met een combinatie van keelpijn en een neusloop die dun en transparant is.
Dit betreft dan vaak het rinitusvirus, welke niet of nauwelijks aan te pakken is.
Na verloop van een aantal dagen zie je het effect veranderen, vrij snel verdwijnt de keelpijn maar gaat de verkoudheid dieper zitten en ontstaat er groen gele dikke snot.
Het eigenaardige is dat deze infectie de virusinfectie verdringt.
In dit stadium is de infectie wel gevoelig voor antibiotica maar artsen zijn daar niet scheutig mee uit angst voor de vorming van resistente bacterien.
Echter zijn mensen met een longaandoening kwetsbaarder en kan zich uit de laatste infectie longontsteking ontwikkelen.
dergelijke patienten krijgen dan een combinatie van
prednison en Klacid of doxycycline.
Na enige dagen is de infectie dan al behoorlijk teruggedrongen.
In antwoord op je vraag is het antwoord : waarschijnlijk ja,
wanneer de verdere effecten kloppen met je bevinding.
Begint de verkoudheid direct met groen/gele snot dan is niet met zekerheid te zeggen of je met de door jou beschreven symptomen aan de beterende hand bent.
Wat je wel vaak ziet is dat aan het eind van een bijna bezworen infectie niesen wat meer voor komt.
Zelf merk ik duidelijk dat het niesen bij mij het einde aangeeft van een rinitusinfectie.
Ook van veel anderen heb ik vernomen dat ze dit als zodanig herkennen.
Duurt een verkoudheid te lang of vertrouw je het niet, raadpleeg dan (eventueel telefonisch ) je arts.
Dit geldt in het bijzonder wanneer keelpijn en spruw (witte uitslag op de mondslijmvliezen) aanwezig zijn.
Dit kan duiden op een ernstige ondermijning van je weerstand, welke acuut onderzocht moet worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook kan een irritante (kriebel)hoest ontstaan door het gebruik van bepaalde medicijnen of combinatie van medicijnen bv bepaalde merken bloedverdunners kunnen dit ook veroorzaken!