Heeft het slikken van jodium zin als je totaal niet weet of er al dan niet teveel jodium in de atmosfeer zit?

Ik las dat Kim Clijsters jodium door het eten van haar dochtertje mengt.Ook anderen zijn alvast begonnen hun kinderen jodium te geven.Heeft dit enige zin, en zo ja hoelang moet dit dan volgehouden worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zijn niet helemaal wijs.

Het beste antwoord

"Als Kim haar dochter alleen voedsel met extra jodium geeft, is er niets aan de hand", aldus dokter stralingsdeskundige Lodewijk Van Bladel, in een krant van De Persgroep. "Wij Belgen hebben sowieso een te lage inname van jodium. Gemiddeld 80 microgram per dag, terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie 150 microgram aanbeveelt."

Jodiumdruppels of andere zaken zijn echt uit den bozen in deze. Dus inderdaad te hopen dat Kim tijdelijk haar dochter wat meer jodiumhoudend voedsel (vis bijvoorbeeld) heeft gegeven. In de pillen zit meer dan 650x de normale hoeveelheid die je dagelijks binnen zou moeten krijgen. Een megadosis dus. Zeker als je meerdere dagen pillen zou moeten slikken.

Dat moet je dus alleen slikken als het echt nodig is en als dat van de overheid wordt medegedeeld! In Japan ligt die grens (wel/niet jodiumpillen slikken) rond de 50 km rond het ongeluk.

Daar is wel enige discussie over (zie de derde link) mogelijk: of ook een grotere straal niet toegang tot jodiumpillen zou moeten hebben. De derde link is van de website van de grootste schildklierspecialisten vereniging in Amerika (ATA=American Thyroid Association).

Verder een (eerste) link naar een goede handleiding wat en wanneer en hoeveel jodium je zou moeten slikken bij een nucleaire ramp (de bijsluiter van de KI pillen). Heel instructief en duidelijk!

En een tweede geruststellende link.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is niet 650x, maar 430x de dagelijks hoeveelheid. Nog steeds een heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft geen zin, en het kan ook gevaarlijk zijn. Als je wat rondsurft met Google op dit onderwerp, dan kun je ook lezen dat Kim Clijsters in paniek was. Dat kan ons allemaal overkomen.

Wel zou Kim Clijsters zich er van bewust moeten zijn, dat ze een voorbeeldfunctie heeft als publiek figuur. Want er zullen altijd mensen zijn, die dit na gaan doen, alleen omdat Kim het doet. Of en hoe gevaarlijk het is, wordt niet helemaal duidelijk, maar ze brengt hiermee anderen wel onnodig in paniek.

citaten uit onderstaande link:

voeding:
"Als Kim haar dochter alleen voedsel met extra jodium geeft, is er niets aan de hand", aldus dokter stralingsdeskundige Lodewijk Van Bladel, in een krant van De Persgroep. "Wij Belgen hebben sowieso een te lage inname van jodium. Gemiddeld 80 microgram per dag, terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie 150 microgram aanbeveelt."

pillen:
"Het preventief slikken van jodiumpillen is naar verluidt erg gevaarlijk, zeker bij kinderen en veertigplussers. Baby's en kinderen die het tijdje krijgen toegediend, lopen het risico op onherstelbare hersenletsels. Bij volwassenen is er een grotere kans op hartfalen. "Blijf er dus af, tenzij de overheid of een arts je laat weten dat je ze moet innemen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je voor het feit dat je ook benoemt dat een kleine hoeveelheid juist gezond is, omdat lang niet iedereen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt.
Voor wie niet blootstaat aan verhoogde straling is het preventief slikken jodium zinloos en mogelijk schadelijk, zegt Harald Wychgel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Alleen in zones dichtbij kerncentrales die radioactief materiaal lekken, is het verstandig om jodiumpillen te slikken. Het jodium gaat naar de schildklier. Door deze te verzadigen met 'gewoon' jodium, kan de schildklier het radioactieve jodium dat vrijkomt bij een radioactieve wolk niet opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Jodiumpillen slikken in Nederland onnodig'

UTRECHT - Het heeft absoluut geen zin dat mensen in Nederland jodiumpillen slikken naar aanleiding van de ramp in Japan. Dat zei Harald Wychgel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dinsdag. Het kan zelfs schadelijke effecten hebben als mensen dat wel doen, waarschuwt Wychgel.

Alleen in zones dichtbij kerncentrales die radioactief materiaal lekken, is het verstandig om jodiumpillen te slikken. Het jodium gaat naar de schildklier. Door deze te verzadigen met 'gewoon' jodium, kan de schildklier het radioactieve jodium dat vrijkomt bij een radioactieve wolk niet opnemen.

Mensen die in een straal van 10 kilometer rond de kerncentrale van Borssele wonen, konden vorig jaar jodiumpillen ophalen op het gemeentehuis. Ook inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, die onder de rook wonen van een aantal Belgische kerncentrales, konden de pillen bij hun gemeente ophalen.....