Mijn neus en holtes zitten vol (ben verkouden geweest) en moet straks vliegen. Iemand tips voor het landen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Kan je je oren klaren, nu?
Dan is er niets aan de hand : als je je trommelvliezen voelt 'klikken', zijn je oren 'open'.

Voor alle zekerheid kan je neusdruppels (géén spray : druppels helpen beter : ervaring...) innemen, een half uur voor de landing. Druppel ze in, en dan je hoofd ondersteboven, zodat de druppels goed die holtes inlopen, en niet door je keel glijden....

Als je oren niets blijken te doen, kan je ook nog neusdruppels in je oren druppelen : niet echt de bedoeling, natuurlijk, maar een gescheurd trommelvlies is ook niet alles...Dan werken ze 'van twee kanten'.

En als het tóch pijn begint te doen, vraag je het cabinepersoneel om 'toeters': dit zijn glazen/kartonnen koffiebekers volgepropt met tissues/servetjes, en daar kokend water overheen. Die zet je dan over je oren heen.
Door de hete damp doet het geen pijn meer.

Na de landing ben je dan doof, maar je oren 'ploppen' in de komende uren of dagen alsnog naar 'grondniveau'.

Veel sterkte met je vlucht - het is geen pretje, als je met 'dichte oren' moet vliegen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor de tips!
Twijfelde zelf al om anders neusdruppels in mn oor te druppelen vanwege het 2-zijdige effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij ook nog wel eens hielp, was hele hete thee drinken met kleine slokjes tijdens het 'zakken'.
Probleem is alleen, dat dit tijdens de aanvlucht eigenlijk niet meer geserveerd wordt, want ze moeten alles opruimen voor de landing....maar misschien zijn ze zo lief...
Ik was zélf c/a, dus ik kon het even pakken tussen de bedrijven door....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed idee, die toeters. Was ik nooit opgekomen. Ik ga het eens proberen als ik ook in deze situatie zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de toeters gebruikt (zonder inhoud overigens). Het hielp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik natuurlijk héél blij mee, om dit te lezen....Maar als je echt helemaal dichtzit, en de pijn je kaken intrekt, is mét inhoud en warme stoom toch ook wel écht aan te bevelen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de toeters gebruikt en neusspray in mn oren gespoten. Ging goed!

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende manieren om de klachten te verlichten. Neusspray of druppels zijn inderdaad aan te bevelen. Maar je kunt ook tijdens het stijgen en landen slikken en/of gapen, kauwgom kauwen helpt bij sommigen ook. Je kunt ook van die speciale oordopjes gebruiken, die regulieren de druk, ze zijn o.a. bekend onder de namen GetPlugged of FlyFit en zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek. Een goede voorbereiding thuis kan ook een beetje helpen, ga stomen en snuif eventueel met een water zoutoplossing om je holtes zo schoon mogelijk te krijgen.