Als je best wel vaak een ontbijt overslaat, word je dan dikker?

Vaak op school sla ik mijn ontbijt over. Meestal kom ik met de broodjes die ik s'ochtends heb gemaakt ook weer terug. Met andere woorden, ik vergeet altijd in de pauze's te eten.
Maar word je dan dikker als je je ontbijt overslaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Volgens mij is het niet zo dat je dan dikker wordt. Het is natuurlijk wel beter om te ontbijten, anders ga je in de loop van de dag snoepen.
Ook heb je een ontbijt nodig om je lichaam energie te geven om op gang te komen, hierdoor voel je je wat fitter :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat ontbijt zorgt ervoor dat je stofwisseling goed op gang komt dus is reuze belangrijk!
Als je je ontbijt overslaat heb je meestal 's middags veel honger en dan eet je veel meer (ongezonde) dingen (vreetkik) daar wordt je dikker van...
M.A.W. Het is sowieso niet goed voor je om je ontbijt over te slaan.,;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontbijt overslaan is enorm slecht. Je moet iets eten om dat zaakje in je buik op gang te brengen. Als je dus niets eet tot 12 uur dan gebeurt er niks in je buik terwijl je wel volop actief bent. Je lichaam staat snachts in ruststand en je moet het sochtens een beetje activeren door te eten etc. Hetzelfde doe je met je spieren, als je wakker wordt wil je altijd even strekken, dan activeer je je spieren. Ik weet niet of je er dikker van wordt als je ontbijt overslaat, maar op een gezonde manier slanker wordt je dan zeker niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het slecht is, is allang achterhaald.
Dat hoeft niet persé, maar vaak is dat wel een gevolg van jaren niet ontbijten.

Je stofwisseling (verbranding) moet continu blijven werken. Als je 's morgens opstaat, is het de bedoeling dat je je kacheltje z.s.m. weer laat branden. Doe je dit niet, dan gaat je lichaam in een soort standby modus. Hij krijgt niet vaak genoeg brandstof, dus gaat hij heel zuinig aan doen met wat er wel binnenkomt. En soms lijdt dit tot dikker worden.

Je hoeft niet direct als je opstaat iets te eten, maar drink een glaasje (lauwwarm) water en probeer wel binnen twee uur in ieder geval iets te eten. Een appel, banaan, boterham, yoghurt, gewoon iets waar je zin in hebt.
Als je dat namelijk doet, dan heb je na een paar uur weer trek en kun je je boterhammen eten. Verdeel je boterhammen over de hele dag en eet tussendoor ook wat fruit.

Op die manier blijf je je stofwisseling optimaal houden, waardoor je suikerspiegel mooi gelijk blijft en je dus geen snaai-aanvallen of zoetaanvallen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam is te vergelijken met een openhaard. Je moet er brandstof in doen om de verbranding op gang te laten komen. Het is belangrijk dat je stofwisseling optimaal draait en daar is een ontbijt voor nodig. Als je dit niet doet, blijft je stofwisseling op een heel laag pitje staan en zal alles wat je later op de dag eet sneller op worden geslagen als vet, omdat je 'kacheltje' dus niet goed draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je ook een bron voor deze wijsheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg maar, ieder kwartier dat je later onbijt, wordt je dikker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bron van deze wijsheid? Nee, die heb ik eigenlijk niet! Ik verdiep me al jaren in gezonde voeding enzo. Ik heb de info in de loop der jaren verzameld en uit mijn hoofd opgeschreven. Natuurlijk word je niet dikker naarmate je later ontbijt, maar het is gewoon niet verstandig om rond 12.00u pas je eerste maaltijd te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit artikel komt overeen met wat ik probeerde uit te leggen. Gaat over het wel en wee van je stofwisseling, oftewel, je verbranding. http://www.opdieet.nl/verbranding.htm Bij de stofwisseling worden calorieën verbrand. Dit betekent dat koolhydraten, eiwitten en vetten worden omgezet in energie en warmte.
Wanneer je de energie verbruikt, is je voeding verdwenen, en de calorieën kunnen zich niet meer opslaan als vet. Ontbijten is belangrijk bij het lijnen, want het brengt de stofwisseling op gang. Ontbijt je niet, dan blijft je lichaam in de “slaapstand” hangen tot de eerst volgende maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, bedankt. Er is over afvallen al zoveel geschreven, dat voor iedere bron tien tegenbronnen met het tegenovergestelde te vinden zijn. Soms zit de voedselindustrie achter de informatie, soms een amateur, soms een dietiste (zoals deze site, uit 2004!!!), en soms de pharmacie. Populair gezegd: er wordt er veel geluld, en enorm veel zakken gevuld. Ik denk dus: houdt het simpel, keep it real. En vooral goedkoop. En dan is simpel ontbijten niet duur. Maar geen Mc Breakfast!!!
Nee, ik heb net in de afgelopen twee maanden in een wetenschappelijk tijdschrift gelezen dat ontbijt overslaan geen invloed heeft op hoe veel je de rest van die dag eet, en dus ook niet op je gewicht.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ontbijt al sinds mijn 16e niet meer, en ik ben te mager hoewel ik wel erg gezond eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Bron? Welk tijdschrift?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd naar de naam van dat wetenschappelijke tijdschrift......want ik merk zelf een verschil van dag en nacht !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je per se moet ontbijten, is iets uit 1990. Dat is ondertussen weer ontkracht. Wie je wilt geloven, is aan jezelf, voor beide "systemen" zijn ondertussen eindeloos bronnen aan te voeren. De praktijk: de Nederlander wordt steeds dikker, ook al eten we zogenaamd "slimmer".