Hoe krijg je een beter karakter?!

Ik word namelijk Snel boos op mezelf, als ik dingen fout gedaan heb. Dan scheld ik echt letterlijk de buuren bij elkaar.. En dan gooi met spullen en stamp ik met mijn voeten. En daarna realiseer ik me pas wat ik gedaan heb. Hoe kom ik hier vanaf..?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (15)

proberen je te beheersen eerst denken wat je gaat zeggen bv en ten tellen tot 10 voor je iets gaat zeggen kan helpen, ook inplaats van lelijke dingen te zeggen even wennen maar je kunt dan lieve dingen zeggen of weglopen naar een andere kamer en terug komen wanneer je bent afgekoeld veel suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord op die vraag gevonden bij god... Het christelijke geloof heeft mijn ogen geopend, ja de kerk is er altijd voor mij. Whahaha Neej natuurlijk niet, je moet mensen in je omgeving vragen hoe zij dat ervaren. Waarschijnlijk heb je het jezelf nog moeilijker gemaakt door hier überhaupt over na te denken. Tweede ding is levenservaring... Na een tijdje stoot je je niet aan die zelfde steen! Keep it cool, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk naar de reden waarom je boos wordt. Als dit een terugkerend patroon heeft, is het belangrijk voor je eigen ontwikkeling en vooruitgang om je af te vragen wat er mis gaat in je communicatie. Veel mensen die driftig worden uitten hun gevoelens pas achteraf en zijn niet assertief genoeg.
Dit is iets waar je aan kunt werken. Bijvoorbeeld een cursus assertiviteit. ( voor jezelf opkomen :) en leer positief te denken.
P.S. Dit is wijsheid uit levenservaring en valt dus niet binnen een week te leren. Maar succes. Je bent er nu al van bewust. Dat is al iets waar je trots op kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt herboren :)
En vind jezelf in jezelf
En in de liefde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
concrete tips hierin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHAHAHA!!!!
tot 10 tellen,
blijven ademen, en bedenken dat fouten maken menselijk is, verder blijven ademen en bedenken hoe je de fout goed kunt maken, en hoe je hem de volgende keer kunt voorkomen
anneliez
13 jaar geleden
Een beter karakter krijg je niet, daar word je (grotendeels?) mee geboren.
Ik denk dat het hier om gedrag gaat en dit gedrag is aangeleerd.
Fijne van iets onprettigs aanleren is, dat je het ook kunt afleren, alleen....daar gaat tijd overheen ;-)
Je leren beheersen, tot 10 tellen, tevoren nadenken, meteen reageren als je de boosheid voelt opkomen, liefst eerder: is allemaal te leren. Niet simpel....
Er zijn trainingen in woedebeheersing waar je leert hoe je met drift / woedeaanvallen kunt omgaan.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx!
jij vind dus dat je geen goed karakter hebt gezien de vraag?

een karakter bestaat uit meerdere eigenschappen dan woede in ontploffen, dus je karakter kan zowiezo goed zijn en heb je enkel een probleem met het beheersen van je woede.

als je dat punt uit zou lichten en even niet kijkt HOE je het uit, maar waarom je het op deze manier uit.
wat gaat hier aan vooraf....
-komt het ineens opzetten
-bouw je langzaam maar zeker spanning op voordat je het uit
-verwacht je teveel van jezelf en word je dan kwaad als het even tegenzit (een lullig dingetje wat net de druppel is)
-zijn het veranderingen die het triggeren? (je had ergens een voorstelling bij maar die gaat niet op)

tot 10 of 1000 tellen helpt niet, je krijgt een waas voor je ogen en bent jezelf niet meer. je hebt dus geen invloed op het gevolg.

wat wel kan helpen is herkennen. wanneer kan ik boos worden, waarom word ik boos, zodat je VOOR je uitbarsting in kan grijpen.
hier kan je hulp bij zoeken om het duidelijk te maken waardoor je handvatten krijgt om je zelf niet zo snel of zo heftig te verliezen. je krijgt dus grip op de situatie.

het ligt dus niet aan je karakter want het is 1 van de vele emotionele uitingen die je hebt
(dan had je ook kunnen zeggen dat je eenmaal zo bent en ook anderen hier rekening mee moeten houden)

ik wens je veel succes!!!

(veel sites hierover via de link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
no thanx!!!
Ik denk dat jouw karakter in orde is. Je hebt last van hoe je omgaat met iets wat gebeurt. Dat je reageert met een ontploffing, blijkt volgens jou niet de juiste oplossing. Onderzoek bij jezelf waardoor die ontploffing komt. Een ontploffing is in werkelijkheid een te hoog opgelopen druk die zich ineens ontlaadt. Waarschijnlijk komt er in die ontploffing (drift) meer ontlading dat datgene waarover je jezelf frustreerd. Ga bij jezelf na of je iemand bent die veel voor zich houdt. Richt je niet op het uiterlijke gedrag van de drift maar kijk wat eronder zit waarom de druk bij jou oploopt.
Op jezelf boos worden betekent dat je de agressie binnen houdt en soms een ander als bliksemafleider gebruikt. Moeilijk voor die anderen. Ga ervan uit dat je zelf verantwoordelijk bent voor de manier hoe je reageert. Pas daarna kun je zelf ook kijken wat je ermee kunt. Een ander kun je niet veranderen. Jezelf en de manier waarop je op iets reageert kun je wel veranderen, desnoods met wat hulp om je op een andere goede manier te leren omgaan met de aanleiding van de ontploffing.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan je je karakter veranderen, het feit dat je je eigen gedrag in vraag stelt is daar al een begin van.
Ik gooi maar een balletje op....is het 'zo' erg dat je kan spreken over 'woedeaanvallen', dan is het ziekelijk en moet je even naar een arts om tijdelijk eventueel een lichte medicatie te nemen.
'Vergeving' is enorm helend en bevredigend, van de andere kant moet je er wel op letten dat je je niet opnieuw pijn laat doen door mensen die woede in je oproepen.
Ik hoop dat je iets bent met de tips en ik hoop zéker dat je je woede gaat kunnen kanaliseren én in het beste geval er vanaf raken,

Veel succes!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedenk jezelf dat het echt niet het einde van de wereld is als je een fout maakt. Het leven blijft één groot leerproces, dus is het volkomen normaal dat je fouten maakt. Probeer van je fout te leren. Dan maak je ze de volgende keer waarschijnlijk niet meer. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag gaat over je karakter en vervolgens geef je voorbeelden van gedrag.

Misschien begint daar de miscommunicatie met jezelf wel.

Ik zou dus zeggen: probeer eerst het probleem achter het probleem te achterhalen en vervolgens je gedrag te veranderen

Met het probleem achter het probleem bedoel ik: wat je schrijft klinkt als pure woede op jezelf, je zegt niet dat de oude dames van de sokken rijdt of mensen onheus behandelt.
Van die ontembare woede roept bij mij een gevoel op dat je je machteloos voelt en dan is woede de enige uitweg.

Als je daarin iets herkent zou je op zoek moeten gaan waar dat vandaan komt. Alleen symptomen bestrijden helpt nl niet, daar doe je alleen jezelf geweld mee aan, OF het lukt je om een keurig beheerst iemand te worden die alles onder controle heeft en dan stort je over 20 jaar in met een depressie of een burn-out door het onderdrukken van je gevoel.

sterkte
amigo
13 jaar geleden
Vergeef jezelf dat je een mens bent, dus tekortkomingen hebt.
Leg de lat niet zo hoog voor jezelf. Zo te horen is dat ook prettiger voor de buren.
Het enig erge van een fout is als je er NIET van leert.
Het is geen karakterfout maar een neiging tot perfectionisme.
Accepteer jezelf en lach maar eens om je domme fouten.
Dat helpt, zo heb ik dagelijks heel wat af te lachen.
Hoe een kluns kun je zijn denk ik dan en neem me voor vervolgens wat beter op te letten.
helaas vergeet ik dat laatste wel eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: Ga je gewoon eens wat minder verzetten. Accepteer jezelf zoals je bent. je bent boos op jezelf om het boos zijn, das net zoals ruzie maken om het ruzie maken.
zoek een plek waar je van jezelf mag schreeuwen en schoppen en slaan en waar niemand er last van heeft. Van mijn part richt je een kamer in die je aan de binnenkant als geluidsisolatie bijv dichtplakt met eierdozen :)
En begin gewoon eens van jezelf te houden. Wie bepaalde dat jij van alles fout deed? Was het wel fout of viel het eigenlijk best wel mee?
Reageer je even af, laat dat even toe maar ga daar niet in blijven hangen. maak een lijstje met leuke dingen die je daarna kunt gaan doen om van kanaal te switchen.
Perfectionisme kan een goeie eigenschap zijn, maar daarvoor hoef je jezelf niet te verloochenen... Dat je nu zo vaak pissed bent, wil niet zeggen dat je een slecht mens bent, maar je houdt je eigen groei tegen.
houden van jezelf begint met kleine dingen... Ik noem het wel vaker: elke dag vanuit je bed onder de douche, lekkere lotion op, luchtje op, kleren dragen die je zelf fijn vindt, wat lekkers voor jezelf kopen, jezelf trakteren, jezelf mee uitnemen, waarheen je maar wilt... Geniet eens wat meer... Al dat moeten is nergens goed voor. Niemand zegt tegen jou dat je 24 uur per dag moet presteren... En wie dat wel doet is jou niet waard... Blijf bij jezelf, en wees lief voor jezelf.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ja, die buren kunnen daar echt niets aan doen dat jij je zo voelt, dus vandaar die eierdozen, trek desnoods een kussen over je kop in je afgesloten slaapkamer, en schreeuw alles bij elkaar. Dan hoeft een ander er niet onnodig onder te lijden en ben jij het toch kwijt. Daarna mag het raam weer open :D
Als je een schuurtje in je tuin hebt kan dat natuurlijk ook :) hand voor je mond en bleren maar :) ik denk dat dit een oerreactie is. t hoeft niet lang te duren. een keer goed gillen en let maar eens op wat je daarna voelt. Het lucht op en je bent in een klap in het hier en nu, er is even niets meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is al veel gezegd , maar ik wil toch nog iets toe voegen. ik heb een zoon die tourette heeft en word ook erg snel boos (een onderdeel van) daar heb ik de afspraak mee, als je boos word c.q. bent dan ga je naar een aparte ruimte toe om af te koelen, daarna gaan we praten om te kijken wat er aan de hand is. dat werkt nog steeds goed moet ik zeggen. verder kun je als je een onrustige dag hebt (meestal voel je dat zelf al wel) preventief passieflora nemen (van dokter vogel, word je niet suf van en werkt niet verslavend) dat scheelt je een hoop boosheid.
succes en sterkte met alles, ik wens je veel rust en wijsheid toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft niet met je (aangeboren) karakter te maken, dat is vermoedelijk best in orde. Waar je problemen mee hebt zijn je agressie en je frustratietolerantie - en die gaan nogal eens hand in hand. Kortom : (zelf)discipline.
We zien dit veel bij kinderen die als kind te weinig tegenwerking hebben gehad, te weinig nee te horen hebben gekregen en teveel dingen vanzelf hebben gekregen.

In de loop van je leven (want je kinderjaren zijn vermoedelijk zo ongeveer voorbij, dus de beste periode heb je gemist) zul je door schade en schande, door regelmatig je hoofd te stoten en nul op rekest te krijgen moeten leren dat je niet alles kunt hebben wat je wilt, dat dingen niet altijd gaan zoals je wilt en dat je er ook weinig anders tegen kunt doen dan accepteren dat het zo is, of kijken wat voor invloed je e op uit kunt oefenen of op welke manier je je beoogde doel beter kunt bereiken. Schreeuwen, schelden, slaan, foeteren en vloeken zullen in de praktijk geen werkzame strategieën blijken - integendeel- en dus moet je je strategieën gaandeweg aan aanpassen.

Normaal gesproken is een kind rond de puberteit al een heel eind op de goede weg, maar ik zie ook om me heen inderdaad dat erg veel kinderen erg weinig kansen krijgen om goed met frustratie en boosheid te leren omgaan, omdat ouders deze emoties liever compleet vermijden dan in goede banen proberen te leiden. En dan ben je met wat pech met je twintigste nog steeds aan het stampvoeten als je iets niet kopen kunt of aan het huilen als je een spelletje verliest. Maar op die leeftijd realiseer je je ook zelf wel hoe ontzettend kinderachtig dat is, en haal je in de regel de schade alsnog in - MITS er voldoende frustratie en tegenwerking in je leven is om het te kunnen leren. Sommige kleine Paris Hiltonnetjes zullen het waarschijnlijk nooit of pas heel laat leren.