Wat gebeurt er als je je moedervlek zelf weg haalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K
Kimath
13 jaar geleden
op wat voor manier wil je dit zelf weghalen dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euh bv een gaatje maken ofzo
Kimath
13 jaar geleden
Een gaatje maken? Dat gaat helemaal niks helpen, er zit niks 'in' een moedervlek, het is een ophoping van pigment.
Je kunt dit het beste door een arts laten doen. Zoals Rosanne al zegt, je krijgt hier waarschijnlijk littekens van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bij een vriend is ie gewoon weer terug gekomen
Is dat ook erg?
Kimath
13 jaar geleden
Shabier, zulke dingen moet je aan een huisarts vragen, niet aan onbekende mensen op het internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat je dan dood gaat ;-)

Antwoorden (8)

Een litteken voor de rest van je leven en misschien eerst een forse infectie.
escape
13 jaar geleden
Geen goed idee ! Het gaat hartstikke bloeden en veelal krijg je niet alles weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat bloeden als een rund, je krijgt mogelijk een permanent litteken en als je het verkeerd doet nog een Stafylokokken-infectie erbovenop ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er zelf één twee keer per ongeluk weggekrabd (jeuk) en het kwam gewoon weer terug... (heb het al aan de huisarts laten zien maar was ok.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er zelf ook een geprobeerd weg te halen - geen goed idee! ten eerste bleef het ontzettend lang bloeden en nu heb ik een lelijk litteken. ik zou er echt mee naar de huisarts gaan, die schijnt het best makkelijk weg te kunnen halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het over een moedervlek - een verdikt stukje huid met een pigmentophoping, of over een pigmentvlek - een plekje in de huid met een pigmentophoping?
Aan beide moet je niet zelf klooien.

Als een moedervlek ergens zit waar hij irriteert (precies op randje van een horlogeband bijvoorbeeld), kun je hem door de huisarts of dermatoloog laten verwijderen. Dan wordt ie uit je vel gesneden zoals je een aardappel pit, krijg je een hechting (of twee), en heb je daarna een litteken. Wat ook gelijk duidelijk maakt dat verwijderen op cosmetische gronden niet echt een optie is.
Een moedervlek kan kwaadaardig worden en daarom moet je er zelf niet mee rommelen: erin prikken, snijden en dergelijke maakt de vlek zeker niet kleiner en kan naast infectierisico misschien ook zorgen dat de vlek 'onrustig' wordt (dat ie gaat groeien, jeuken, bloeden, etc.), en dan moet ie sowieso uitgesneden worden.

Een pigmentvlek is misschien op een andere manier te behandelen, maar ook daar zou ik niet zelf aan aan knoeien.

Kortom: blijf er vanaf, als je er last van hebt, ga dan naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit doen. Als je er op wat voor een manier dan ook last van hebt, ga dan naar de huisarts en kijk of het onder plaatselijke verdoving eruitgehaald kan worden. Als het al een jeukende, soms bloedende of geirriteerde moedervlek was dan moet je er zeker mee naar de huisarts gaan om er beter naar te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat heel erg bloeden en je hebt een litteken voor de rest van je leven niet erg goed dus. probeer het niet aub, een moedervlek is mooi(er) dan een wond. en áls het dan perse weg moet doe het niet zelf