Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je wel eens pijn in je zij krijgt?

en hoe kom je eraf?

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe kom je er van af, bedoel ik dan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
966

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

tijdens de inspanning uitrekken en inkrimpen... dan gaat het snel weg

Ook beter ademen voorkomt dit probleem...

probeer eens te ademen op het ritme van het lopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de loop der jaren zijn talloze verklaringen gegeven voor dit fenomeen. De meest aangehangen verklaring is een zuurstoftekort cq. kramptoestand van het middenrif. Dit is een grote spier die de borstholte scheidt van de buikholte. Men vermoedt dat een nog onvoldoende verwerkte maaltijd of lichamelijke vermoeidheid de grootste boosdoeners zijn voor deze klacht. De pijn kan zowel rechts als links optreden. De meeste sporters wijzen dan naar de zijkant van de ribbenkast.
De simpelste behandeling komt neer op het verlangzamen van de betreffende activiteit. Als de pijn dan niet verdwijnt, dient de activiteit geheel gestaakt te worden.
In de wereld van de hardlopers heeft men de volgende goede ervaring opgedaan. Als de steken rechts in de zij optreden, adem dan uit op het moment dat je linkervoet op de grond komt (en bij steken links, adem uit als je je rechtervoet neerzet). Ook zijn positieve effecten beschreven van lopers, die even met hun handen op het hoofd doorlopen in combinatie met een diepe ademhaling. Als dit niet helpt, valt het volgende nog te proberen: Neem (al lopende) een meer voorovergebogen houding aan en druk vervolgens met de vingers of vuist onder de ribbenboog van de pijnlijke zijde omhoog.
Hervat de activiteit pas als het vervelende gevoel helemaal verdwenen is en begin dan heel rustig, om een herhaling te voorkomen.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Als actief sporter heb ik hier vaak last van gehad. Pijn in je zij wordt ook wel een 'steek' genoemd. De oorzaak kan zijn dat je vantevoren veel hebt gegeten en dan actief te bewegen. Het lichaam krijgt de tijd niet het voedsel te verteren en geeft een pijnsignaal af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn steken. je kunt hier weinig tegen doen als je er dagelijks last van hebt kun je naar de huisarts gaan. maar vraag je eerst af of dit hetzelfde is als als je bijvoorbeeld gaat rennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook een keer gehoord dat als je aan het rennen bent en je voelt zo'n "steek", je je duimen in je handen met doen en een vuist maken zeg maar. dat helpt volgens mij (ik weet eigenlijk niet waarom..)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fabeltje..

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding