Waarom is ieder mens anders?

We bestaan toch allemaal uit dezelfde onderdelen? Die ook op dezelfde manier werken..

Bijvoorbeeld: de ene persoon heeft een snelle stofwisseling, een ander persoon kan heel hard rennen, en weer een ander heeft altijd een verstopt oor.

Toegevoegd na 5 minuten:
Is echt al het overige dan alleen de werking van organen e.d. vastgelegd in genen en aandoeningen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag

Het beste antwoord

De genen van de gehele mensheid (6,2 miljard!) verschillen minder van elkaar dan die van een groep chimpansees. Dus we lijken sprekend op elkaar.
Maar ieder mens heeft toch weer net even een ander genenpakketje. Dat is de eerste oorzaak.

Toch wel heel bijzonder dat we allemaal zo heel anders zijn. Genoeg om elkaar in elke mensen massa direct te herkennen. Zelfs identieke tweelingen verschillen uiteindelijk van elkaar.

Dat komt omdat onze 'onderdelen' levend materiaal is dat groeit door celdeling. Miljarden cellen die om de zoveel jaar allemaal vernieuwd worden. Bij elke celdeling bestaat de kans dat er iets net niet helemaal hetzelfde is als bij de vorige cel. Dat is de tweede oorzaak.

Al die onderdelen reageren op elkaar. Daardoor voelt ieder mens zich anders en gaat anders eten, trainen en gedragen. Dat is de derde oorzaak.

Omdat mensen zich verschillend gedragen, hebben ze andere herinneringen en overtuigingen, kiezen ze andere vrienden en partners. Daarom staat iedereen weer ander in het leven. Dat is de vierde oorzaak.

Er is vast nog meer over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat komt door de verschillende chromosomen in het DNA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de genen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je bent voorgekomen uit JOUW vader en JOUW moeder. In de genen die je meekrijgt staat jouw persoontje vast. Ieder krijgt weer wat andere genen mee. Mooi toch, allemaal anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En tóch is er een belangrijk feit waarmee we bijna allemaal aan elkaar gelijk zijn. Het kuddegedrag van de mens. Na-apen zit in de mens. Voorbeelden:
Buren nieuwe auto? Jij ook.
Op vakantie gaan zover mogelijk? Jij ook.
Ergens een ramp in het land, allemaal gaan kijken, het zogenaamde ramptoerisme.
File op de weg door ongeval? Aan de andere kant van de weg ontstaat ook een file, door kijkers naar het ongeval.
Sinterklaas- en kerstinkopen doen?Allemaal er achteraan.
En ga zo nog maar even door. Hoezo, ieder mens is verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absolute onzin!
Veel mensen rijden in een oude auto, gaan dichtbij op vakantie, haten ramptoerisme, doen niet aan Kerst etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles goed, maar dit was niet de vraag.
Ligt aan je genen, dna
Erfelijke eigenschappen die je van beide ouders krijgt, dit maakt jou uniek. Want je ouders hebben ook weer andere erfelijke eigenschappen van hun ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het lijkt zo simpel.
Lichaam is een zak met botten en organen en dat is bij iedereen zo. Hoe die machine werkt en hoeveel defecten daarin kunnen optreden is voor het grootste deel wel erfelijk, genetisch materiaal.

Maar die hersenen??
Daar weet de wetenschap nog steeds maar heel weinig van af, relatief gezien.
Maar wel dat die hersenen heel belangrijk zijn voor wie we zijn en wat onze persoonlijkheid is.