Hoe lang duurt het voordat een volledige narcose helemaal uit je lichaam verdwenen is?

Ik hoorde dat het dagen en soms weken duurt voordat een volledige narcose verdwenen is uit je lichaam. Hoe lang is dat en is het afhankelijk van de persoon, hoeveelheid narcose of ....?

14 jaar geleden
205K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gv bij mij lijkt het wel dagen

Het beste antwoord

de volledige narcose is uit je lichaam weg op het moment dat je wakker wordt in de uitslaapkamer... dan is de narcose niet meer volledig...

wellicht is jouw vraag eigenlijk hoe lang het duurt tot de anesthesiemiddelen en effecten uitgewerkt zijn...

ik ben 11 dagen geleden onder narcose geweest... de eerste 3 dagen na de narcose was ik veel suffer en sneller doezelig dan voor de operatie... dat was m.i. nog van de anesthesiemiddelen... en nu heb ik het idee/gevoel dat mijn lichaam nog steeds enigszins onder invloed is van de narcose, met name het in slaap vallen en het ontwaken voelen anders aan dan voorheen... maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het algehele proces van opknappen na ziekte en ingreep...

mijn vader was anesthesist en hij vertelde dat sommige stoffen al een paar minuten na het wakker worden uit de narcose door het lichaam zijn verwerkt en door transpiratie en bij de eerste keer plassen worden uitgescheiden, maar er zijn ook stoffen die pas na een week of 3, 4 zijn verwerkt... ik spreek hier wel over meer dan 20 jaar geleden... misschien worden er tegenwoordig anesthesiemiddelen gebruikt waar het lichaam meer of minder tijd voor nodig heeft om ze te verwerken...

Toegevoegd op 21-06-2009 19:17:12
Paulus, als je dus nu 4 dagen na de narcose nog suffig bent, lijkt mij dat als leek helemaal niet gek... als je na er het weekend ongerust over bent, kun je natuurlijk altijd je huisarts of een anesthesioloog raadplegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dank je wel, goed antwoord en +1. Met volledige narcose wilde ik onderscheid maken met een plaatselijke narcose. Ik weet niet hoe ik dat anders zou moeten omschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is niet erg... narcose is het zelfde als algehele anesthesie... dus slapen...
plaatselijke anesthesie (lokaal en regionaal) en verdoving zijn het zelfde...
plaatselijke narcose bestaat niet... kijk hier maar even http://nl.wikipedia.org/wiki/Anesthesie

Andere antwoorden (7)

als ik terug kijk naar mijn eigen ervaring: Ik ga dan uit van een dag of drie...

Dat is dan excl. de BDE...

Want daar is wel een tijdje over geen gegaan voordat ik echt wist wat er gebeurt was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hoi Starbless, misschien stel ik een stupide vraag maar wat is 'BDE'? Ik ben zelf afgelopen donderdag geopereerd en heb nu, 4 dagen later, nog af en toe slaap. Ik vraag me af of dat een nawerking van de narcose is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De BDE duurt korter dan de narcose, fantaseren over de voorbije DBE duurt wellicht een heel leven lang... @paulus811 niet te persoonlijk worden, dat vind ze niet goed...
Maar het is een Bijna Dood Ervaring...
paulus811
14 jaar geleden
Haha Xinix, BDE.....zo heb ik het echt niet ervaren hoor, maar dank voor je antwoord. En waarin ben ik TE persoonlijk? Ik schaam me niet om te zeggen dat ik geopereerd ben, of moet dat wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent ook niet te persoonlijk hoor...
Het hangt er vanaf hoer lang/diep de narcose geweest is, welke middelen zijn gebruikt en hoe snel je lichaam dat weer afbreekt. Ik heb wel eens een ' roesje' gehad waar je de volgende dag niks meer van merkt, maar na een grote operatie kan ik wel twee dagen slapen als ik er aan toegeef. Heerlijk ! Mijn laatste keizersnee was met een ruggenprik, en daar heb ik juist bijna 72 uur van wakker gelegen met vreselijke hoofdpijn ; doe mij dan maar die drie dagen zo stoned als een ikweetniet na een narcose.
Maar het is dus afhankelijk van zoveel factoren, dat je dat niet precies kunt voorspellen. de volgende dag autorijden lijkt me echter in vrijwel geen enkel geval slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het 36 uur is dat de narcose met alle verbrandings-elementen uit het lichaam verdwenen zijn...

Is wel afhankelijk van de persoon, in die zin dat het aan de narcose overgeven veel sneller de gifstoffen afvoert dan wanneer je je verzet...
Narcose is niet één stof maar heel veel stoffen, er zijn inslapers, slaaponderhouders, slapmakers, verdovers, enz enz, dus het is niet één stof maar heel veel...
En op elke stof kun je weer anders en persoonlijk op reageren, daarom moet je zo´n lange lijst invullen voordat je onder het mes gaat...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het met de narcose te maken heeft, maar na mijn operatie ben ik zeker 2 maanden heel vergeetachtig geweest..dus misschien duurt het ook wel zo lang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou je het zegt... dat was ik vergeten... bij mij is dat ook wel een beetje...
een stel diebielen die zich uitgeven voor chirurg in een bepaald ziekenhuis in nederland dat nou een maal niet zo positief bekent staat heeft het gepresteerd mij 7 keer te opereren aan de zelfde kwaal. ondertussen duurt het per narcose langer voor ze uit je lichaam verdwijnen zo heb ik ondervonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Bailey, dat lijkt me rampzalig en ik geloof niet dat ik daar zelf een 8e keer naar toe zou gaan. Hopelijk ben je van je klachten af. Mijn verzekering (Achmea) heeft lijsten met ziekenhuizen die worden aanbevolen voor bepaalde kwalen. Geen enkel ziekenhuis is goed in alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het was vreselijk maar het AMC heeft het opgelost in de laatste operatie.
Heeft bij mij toch zeker een week geduurd toen ik uit mijn narcose was gekomen..... Ben echt zeker nog wel een week suf geweest.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het sterk afhangt van de volgende factoren:
*Je algehele conditie
*Duur van de operatie
*Wat voor operatie?
*Welke medicijnen (pijnstillers) heb je daarna nog gekregen die je suf maken
Ik heb in anderhalve maand vier keer narcose gehad en ik ben daar echt langer dan een jaar moe van geweest... IK denk echt dat het per persoon verschilt.