Waarom kunnen sommige mensen hun dromen herinneren en anderen juist niet?

Toch kan bijna niemand elke droom na vertellen. Ook niet als het vaak wel lukt. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
omdat iets je dat laat herinneren zelfde iets die jou die dromen heeft gegeven

Het beste antwoord

Mensen die licht slapen onthouden hun droom makkelijker. Zij worden namelijk vaker wakker en kunnen dan beter hun dromen herinneren.
Een andere factor bij het niet herinneren van dromen wordt gevormd door alcohol en slaapproblemen.
Zowel alcohol als slaapmiddelen onerdrukken de REMslaap of droomslaap. Je droomt gewoon minder als je een paar glazen alcohol op hebt, of slaapmiddelen hebt gebruikt.
Minder droomslaap betekent minder kans op herinneren.
Sommige mensen herinneren zich juist meer dromen na een paar glazen alcohol. Dat komt omdat ze dan onrustiger en minder diep slapen.

Mensen met een goed ruimtelijk inzicht zijn vaak ook goede dromers. Waarschijnlijk omdat ze visueel zijn ingesteld, kunnen ze zich beter droombeelden voor ogen halen. Ook mensen die zich beter bewust zijn van hun emoties, zijn vaak betere onthouders.
Sommige mensen kunnen zich zelden of nooit dromen
herinneren, omdat hun dromen om wat voor reden dan ook, te pijnlijk van aard zijn. Anderzijds zijn juist traumatische ervaringen soms aanleiding tot dromen of nachtmerries die iemand zich maar al te goed herinnert!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitgebreid en gemotiveerd antwoord.

Andere antwoorden (9)

Sommige mensen hebben een beter brein, valt het je wel eens op dat als je in de droom zit, niks vreemd lijkt, kom je eruit, snap je er niks van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er ook aan of je uitslaapt of niet. Als ik vroeg moet opstaan kan ik vaak een gedeelte herinneren, omdat ik nog aan het dromen was. Slaap ik uit dan droom ik op een gegeven moment niet meer en in die tijd vergeet ik de droom. Dromen ziten heel diepgeworteld en kan niemand makkelijk onthouden. Dus dat de een meer onthoudt dan de ander komt door het slaappatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het wakker worden wist je hersenen je geheugen ! Als je net wakker ben kan je nog net ff herineren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan hoe diep je geslapen heb.
als ik namelijk heel ligt slaap onthoud ik elk detail.
sliep ik iets vaster ben ik de inhoud van de droom in de middag vergeten.
en sliep ik muurvast dat onthoud je het niet, omdat een droom meestal onsamenhangende informatie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook omdat je meerdere dromwn hebt per nacht, dus soms onthoud je een droom, en soms niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf vaak dat als ik wakker schrik dat ik wel weet wat ik heb gedroomd. Als ik dan nog 10 minuten blijf liggen dommelen ben ik het daarna weer allemaal vergeten, tot je die dag iets tegenkomt wat je ook in je droom bent tegengekomen.

Alleen soms schrik je wakker, nog vlak voordat je echt slaapt. Wat dat is weet ik niet, en wat ik dan heb gedroomd oid weet ik al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe langer je wacht hoe meer je vergeet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb twee dochters, met nagenoeg gelijke I.Q.
De ene woelt veel in bed, en praat zelfs in haar slaap, maar weet zich 's morgens niets te herinneren.
De andere ligt vrij stil (als ze slaapt) en kan 's morgens haar droom tot in detail na vertellen.
Waar het verschil, op dit gebied, vandaan komt is mij tot op heden ook nog steeds een raadsel.
jc54
13 jaar geleden
Je moet soms meteen na het dromen noteren wat je hebt gedroomd, ooit droomde ik iets en toen dacht ik: ik moet mezelf knijpen. Dus ik deed dat in die droom en voelde niets. Daarna heb ik mezelf mentaal geconcentreerd op wakker worden wakker worden!! En het lukte me. Waarschijnlijk herinner ik me dat nog doordat ik mentaal heel actief was in die droom.