Wat gebeurt er met je als je teveel paracetamol slikt? En hoeveel is dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
250K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik slik er 3 per dag,smorgens 1 voor mijn arm en savonds 2 ,slaap ik lekker op ook.
Mocht er 8 per dag van de huisarts,maar dat vind ik toch wat veel,maar schijnt geen kwaad te kunnen.(volgens de huisarts) en doe ik al jaren zo.

Het beste antwoord

Het is verstandig om je bij zelfzorgmiddelen eerst eens af te vragen wat er met je gebeurt als je de AANBEVOLEN dosis gebruikt. De maximale, maar vaak aanbevolen dosis (anders werkt het niet voldoende) is zes tot acht tabletten per etmaal. Lees en huiver (farmacotherapeutisch kompas):

"Leverbeschadiging (leverfalen, acute hepatitis) kan reeds optreden na doses van 6 g (bij kinderen > 140 mg/kg lichaamsgewicht), hogere doses veroorzaken irreversibele levernecrose. Ook is leverbeschadiging gerapporteerd na chronisch gebruik van 3–4 g per dag."

Dat wil zeggen dat er zeker bij kinderen heel snel leverbeschadiging op kan treden maar ook dat zowel kinderen als volwassenen risico lopen op leverbeschadiging bij NORMAAL gebruik. Bij overdosering loopt dit risico exponentieel op.

Je hoeft geen bijwerkingen te krijgen van paracetamol zoals leverbeschadiging maar de kans is dermate groot dat de zorgeloosheid waarmee het spul over de toonbank gaat in mijn ogen volkomen onterecht is. Zelfzorg of vrij verkrijgbaar betekent echt niet zonder risico, vaak integendeel zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je eenmalig eens 10 paracetamol verdeelt over de dag slikt, zal er niets gebeuren.
Maar langdurig teveel paracetamol is wel degelijk gevaarlijk, het is sowieso beter om niet voor een te lange tijd (maanden) paracetamol te slikken zonder advies van een arts.

Je kan leverbeschadiging krijgen *hier kan je zelfs van overlijden) , of nierbeschadiging, hoofdpijn (waardoor je weer een paracetamol neemt)
Je kan afwijkingen in je bloed krijgen.

Wat teveel is, is wat meer is dan de hoeveelheid die op de bijsluiter staat, houd je daar altijd aan. dat staat er niet voor niets.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eénmalig teveel paracetamol, is ook levensgevaarlijk, dus bijvoorbeeld niet 5 tabletten tegelijk (5 van 500 mgr)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch een wat tegenstrijdig verhaal. Meestal gaat het wel goed en dat is doorgaans het uitgangspunt, ook bij de adviezen zoals ik die in de praktijk hanteer. Maar soms blijken de officiële richtlijnen aan de optimistische kant te zijn qua risico's. Daar hou ik toch liever wel rekening mee bij mijn afwegingen.
ik heb 1x veel te veel genomen, ik werd toen heel erg misselijk, gevoel van overgeven enzo.

ik had toen ongeveer het dubbele genomen in een veel te snelle tijd. ik had toen erg veel kiespijn en niks werkte meer, en ik dacht ik neem wat meer van die paracetamol.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat meestal wel goed maar soms...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoeft niet teveel te zijn, kan ook dat je overgevoelig bent voor de werkzame stoffen in paracetamol.
Paracetamol is de mist gevaarlijke pijnstiller. Bij normaal gebruik wordt er een maximum van zes tot acht per dag aangehouden. Teveel levert problemen op voor je lever. Een dosis van 20-25 gram (40-50 pillen van 500 mg) kan dodelijk zijn omdat je lever het dan begeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt onzin om paracetamol het minst gevaarlijk te noemen. Het is juist gevaarlijk omdat er zoweinig bijwerkingen zijn en het zo goed beschikbaar is en omdat het zo bekend is dat mensen denken dat het geen kwaad kan. Overmatig langdurig gebruik is bij paracetamol erg slecht en eenmalig teveel kan al leverbeschadiging geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarheid als een koe, Lalena...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met de toevoeging dat 20-25 niet zozeer je lever laat falen, maar ook nog eens op een zeer pijnlijke manier. Dood ga je, maar wel met ongelooflijk veel pijn eraan vooraf voor zeker een aantal dagen (soms 2 weken).
Ik dacht dat als je er 8 achter elkaar slikt dat je dan doodgaat dus dat in ieder geval niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DoseringMaximale dosis per dag (=24 uur) is 6-8x 500 mg voor de tabletten (bij chronisch gebruik 6x 500 mg), 3-4x 500–1000 mg voor de zetpillen. Er dient een periode van minimaal 3-4 uur tussen de doseringen in te zitten. In de bijsluiter staat meestal een dosering van maximaal 6x 500 mg of 3x 1000 mg aangegeven. Bij normaal gebruik wordt paracetamol als een veilig middel beschouwd.[8]

[bewerken] GiftigheidBeschadiging van de lever kan optreden na de inname van een enkele dosis van 10 tot 15 gram paracetamol. Een leververgiftiging kan zeer pijnlijk zijn en een aantal dagen duren. Inname van een enkele dosis van 20 tot 25 gram kan fataal zijn.[9] Anderzijds zijn er ook gevallen bekend waarbij de inname van een enorme hoeveelheid paracetamol niet tot leverschade leidde.[10] Bij een eenmalige inname van meer dan 70 mg/kg (ongeveer 5 gram voor volwassenen) zijn de nadelige effecten al te verwachten. Met 140 mg/kg (circa 10 gram voor volwassenen) wordt er matig ernstige leverschade gezien, en bij 200 mg/kg (ongeveer 14 gram voor volwassenen) is dit al ernstige leverschade. De absolute hoeveelheden zijn voor kinderen lager dan hier vermeld. Ook dagelijks gebruik van de normale dosering kan uiteindelijk leiden tot leverschade.[11] Vuistregel ter voorkoming van schadelijke effecten (met name van de lever): niet meer dan 4 gram paracetamol per dag.[12]

[bewerken] OverdoseringEen overdosis paracetamol kan, indien er tijdig (binnen acht uur) wordt ingegrepen, door een arts behandeld worden met acetylcysteïne (Lysomucil, Fluimucil)). De acetylcysteïne vermindert de vorming van schadelijke paracetamolmetaboliet N-acetylparabenzochinonimine. Deze metaboliteit is verantwoordelijk voor hepatotoxiciteit (leververgiftiging). Geactiveerde kool gecombineerd met het laxeermiddel natriumsulfaat vermindert de opname van paracetamol in het lichaam, maar is enkel van nut wanneer het binnen vier tot zes uur na inname gegeven wordt. Wanneer de patiënt binnen twee uur behandeld wordt, is maagspoelen ook nog een goede remedie.[13][14] Het zorgt ervoor dat het nog aanwezige paracetamol in de maag en darmen zo snel mogelijk het lichaam verlaat, waardoor er niet nog meer paracetamol opgenomen kan worden.

....dus bij overdosering ga je het hoekje om
als er niet tijdig wordt ingegrepen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wikipedia, Paracetamol....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms ga je bij overdosering het hoekje om en heel soms bij de normale dosering.
Wat gebeurt er als je een overdosering paracetamol inneemt?

Mijn vraag is: wat gebeurt er als je een overdosering paracetemol inneemt? Is dat gevaarlijk en wat gebeurt er met een overdosering?

Antwoord apotheker
Met name bij ouderen, kleine kinderen, bij leveraandoeningen, chronisch alcoholgebruik, chronische ondervoeding is er een risico op overdosering. Overdosering kan fataal zijn. De verschijnselen die optreden bij overdosering zijn misselijkheid, braken, bleekheid en pijn in de onderbuik treden gewoonlijk binnen 24 uur op. Bewusteloosheid treedt in het algemeen niet op. Leverbeschadiging (geelzucht, levernecrose) treedt op indien de paracetamoldosis meer dan 6 gram bedraagt, welke kunnen leiden tot coma en dood. Gelijktijdig zijn verhoogde leverenzymspiegels waargenomen in combinatie met verlaagde bloedstolling (12–48 uur na toediening). Klinische verschijnselen van leverbeschadiging zijn gewoonlijk zichtbaar na twee dagen en zijn maximaal na 4–6 dagen. Wat men moet doen na overdosering is hetvolgende: Onmiddellijke ziekenhuisopname, maag spoelen gevolgd door geactiveerde kool en natriumsulfaat. Als tegengif N-acetylcysteïne per infuus of via de mond toedienen (indien de gemeten paracetamolspiegel daartoe aanleiding geeft), bij voorkeur binnen 8–10 uur na inname van de overdosis; bij toediening van N-acetylcysteïne na 10 uur kan het effect afnemen en wordt een verlengde behandeling gegeven. (HK)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed leest is die apotheker echt niet zo enthousiast over paracetamol.
k ben zelf wel is high geweest door teveel paracetolmol k nam 10 omdat k d8 hoe meer k neem hoe minder de hoofdpijn nou k werd high k werd heel erg suf en viel in slaap
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een keer een aantal paracetamol genomen een stuk of 6 over de tijd van een uur. Ik werd toen draaierig en een beetje suf. Daarna seks gehad met mijn vriend en dat was heel lekker beter dan normaal volgens mij doet het wel iets met je