Is slapen op een matras op de grond (voor altijd) ongezond?

Een matras op de grond (zeil) en dan daarop slapen, ipv in een bed. Is dat ongezond / slecht voor je? Zo ja, wat is er fout aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.6K

Antwoorden (8)

Ja,want een matras is zo ontworpen dat zowel aan de boven- als aan de onderzijde ventilatie mogelijk is. Het zeiltje aan de onderzijde gaat hierin een probleem vormen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ventileert natuurlijk veel slechter dan een matras op een bedbodem, wat voor bodem dan ook. Dus zou ik de matras overdag wel overeind zetten bijvoorbeeld, en vaak keren. En ik zou er een kleed of zo onder leggen, of desnoods wat losse tapijttegels - dat scheelt weer iets (ook in het wegglijden, vermoed ik).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om de matras voor het luchten/drogen/ventilatie overeind te zetten is een goede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip! Verder ligt het prima op de grond.
Dit is zeker ongezond. Je verliest best wat vocht 's nachts door transpiratie. Via een gewoon bed, kan dit verdampen doordat het onder de lattenbodem of springbox verlucht is. Indien je het gewoon op de grond of een zeil legt, gaat alle vocht onderaan de matras ophopen. Gevolg: schimmels, bacteriën en kleine beestjes (huisstofmijt, tot zelfs schurftmijt!!) gaan beter gedijen en voor allergie en andere ziektes zorgen. Het gaat trouwens ruiken en is niet hygiënisch. Wat je wel kan doen is bvb twee a drie houten palletten leggen. Dus kost niet veel en heeft ongeveer dezelfde structuur als een vaste lattenbodem, maar zorgt er wel voor dat je matras onderaan verlucht blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schurftmijt duikt niet 'spontaan' op, daar is eerst een besmetting voor nodig.
Iets maken van pallets is wel een slimme tip (wel even goed schuren...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom ook tussen haakjes ... maar toch bedankt voor de plus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schurft is erg onwaarschijnlijk. Die beestjes die gangen in je huid graven komen hier niet vaak voor.
Een matras op de grond lijkt mij geen goed idee daar de ondergrond te hard is en de rug aldus niet zijn natuurlijke houding kan aannemen.Een matras moet ook goed kunnen verluchten anders gevaar voor schimmelvorming.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen op deze planeet slapen op de grond, dus dat is geen probleem.
Ik zie twee problemen: dat je matras niet goed kan luchten (zoals al genoemd), en dat je geen vering hebt. De grond is simpelweg te hard.
Dat luchten kun je wel wat opvangen door je matras overdag overeind te zetten, beddengoed er af, raam open. Maar eerlijkheidshalve zie ik dat niet gebeuren of je moet wel supergedisciplineerd zijn.
En dat gebrek aan vering ga je mogelijk op den duur toch wel voelen. Hangt er een beetje van af hoe stevig en dik je matras is, en hoe zwaar jij bent.
Dus voor een weekend / weekje : geen probleem. Maar niet structureel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het is wat kouder zo dicht boven de vloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet ongezond. Ik heb voorheen heel lang op 'n harde ondergrong geslapen om dat me dat beter leek . Ik heb er goede ervaringen mee.Veel mensen hebben op latere leeftijd 'n kromme rug. Op je rug slapen op harde ondergrond houdt de rug beter recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Alleen de tocht lijkt me niet prettig.