Nee, bijna iedereen overlijdt aan een zuurstof tekort. Het bloed blijft meestal wel stromen, maar te weinig zuurstof daarin is waar de hersenen door afsterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn we het eens!
Ja dat klopt. De dood treedt in op het moment dat er geen vers ( = zuurstofrijk) bloed meer wordt aangevoerd naar de hersenen. Hersencellen sterven dan af waardoor allerlei functies uitvallen; uiteindelijk vallen alle functies uit. Maar gebrek aan bloed in de hersenen is dan natuurlijk niet de doodsoorzaak.

De oorzaak kan hartfalen zijn, een herseninfarct, allerlei ziektes en verwondingen, interne bloedingen enzovoorts. Het gevolg van al deze doodsoorzaken is dat (door gebrek aan bloed bij verwondingen, door gebrek aan circulatie (bloedsomloop) vanwege een hartstilstand enz enz) is dat er onvoldoende zuurstofrijk bloed in de hersenen aanwezig is om alle functies draaiende te houden.

De geneeskunde kent verschillende definities van dood, en verschillende vormen (zie bron). Echter, het gevolg van gebrek aan zuurstofrijk bloed in de hersenen is het moment dat de dood daadwerkelijk intreedt. Eerst is men dan klinisch dood (ademhaling, bewustzijn en circulatie (bloedsomloop) zijn afwezig). Door middel van reanimatie kan deze toestand soms ongedaan worden gemaakt. Als dit niet gebeurt dan treedt na 4 tot 6 minuten de biologische dood in.

Biologische dood is de situatie, waarin (hersen)cellen onherstelbaar beschadigd zijn, waardoor het leven onherroepelijk is beëindigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk wel. Maar dat kan een gevolg zijn en hoeft niet altijd de oorzaak te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij overlijdt iedereen uiteindelijk aan 't feit dat z'n hart er mee stopt. En dat kan natuurlijk heel goed gebeuren op 't moment dat de hersenen te weinig bloed krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk is een tekort aan zuurstof in de hersenen de voornaamste doodsoorzaak. Dat kan door stagneren van de doorbloeding maar dat hoeft niet, zoals bij verstikking. Ook kunnen de hersenen slecht tegen een gebrek aan glucose maar als dat optreedt zijn er meestal al andere ziekte/gebreksprocessen aan de gang die eerder tot de dood leiden. Bij een hersenbloeding zou je zeggen dat er genoeg (zuurstofrijk) bloed in de hersenen aanwezig is maar die bloeding verdrukt wel het omringende weefsel, waaronder de bloedvaten, die uiteindelijk de voedingsstoffen in de hersencellen moeten zien te krijgen. Ook dan is zuurstof de cruciale ontbrekende factor die overlijden tot gevolg heeft.