Wanneer voel je je beter met twee uur slaap of helemaal niet slapen?

Ik heb gisteren tot twaalf uur s midags geslapen.

Nu moet ik straks van 7 u smorgens tot 12 uur s middags werken. Als ik nu tot half zes slaap heeft dat nog zin of zal ik me hierdoor slechter voelen? Om een uur ben ik weer thuis en kan ik slapen.

Dus in het kort wat is beter in mijn situatie en waar zal ik me het wakkerst bij voelen. Opblijven en na het werk slapen of toch nog die twee uurjes slapen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Ik vraag mij af waarom je zo'n "gek" slaapritme hebt. Waarom slaap je tot half 12 's middags? En waarom moet je, als je van 7 tot 12 hebt gewerkt, om 1 uur 's middags weer slapen? Je slaapt de nacht daarvoor toch gewoon of was je van plan de hele nacht wakker te blijven (zoals je in je vraag suggereert). Je kunt echt beter gewoon naar bed gaan (op je normale tijd) en op tijd opstaan om 7 uur aan de slag te kunnen. En dan 's avonds weer op je normale tijd naar bed. Anders blijf je rommelen met slaaptijden en raakt je lichaam van slag met als gevolg dat je "jetlag"-achtige klachten krijgt.

Het is nl. veel beter om een vast slaapritme op te bouwen. Ga op een vaste tijd naar bed en sta het liefst ook op een vaste tijd op. Dat is echt veel beter voor je lichaam en daardoor ook voor je psychisch welzijn. Je bent helderder, kunt je beter concentreren en je humeur knapt ervan op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is in het algemeen geen antwoord op te geven, omdat dat voor iedereen verschillend is. Ieder mens is anders, en ieder mens slaapt ook anders. Daar komt nog bij dat iedereen moeheid ook totaal verschillend ervaart.

Er zijn mensen die in jouw geval even die 2 uurtjes slapen, zich dan kiplekker voelen, en er weer even tegenaan kunnen.

Ook zijn er mensen die door die 2 uren slaap zich alleen maar beroerder gaan voelen, doodeenvoudig omdat ze te kort hebben geslapen. In dat geval kun je veel beter die 2 uren niet gaan slapen.

Waarschijnlijk heeft het te maken met de diepte van de slaap. Val je heel diep in slaap, dan wordt het een enorme toer, na 2 uur, om er uit te gaan. Slaap je licht, juist dan kan dat kleine slaapje heel verkwikkend zijn.

Voor jou geldt dus: gewoon uitproberen en kijken waar jij je het prettigst bij voelt. Welterusten! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tekort slaapt zal je (na geforceerd ontwaken) je niet zo lekker voelen. Echter als je weer even op de been bent zal je je prettiger voelen dan wanneer je helemaal geen slaap hebt gehad.