hoe zitten de longen vast aan de borstholte en waarom is dat zo?

We moeten voor het biologie mondeling deze vraag ook kunnen beantwoorden, alleen kan nergens echt vinden waarom en hoe ze aan de borstholte vast zitten, dus daarom ook mijn vraag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

De longen zitten niet echt vast. De luchtpijp vertakt zich en aan beide zijden zitten de longen aan die vertakkingen.
Daaromheen zit een vlies en daar weer omheen zitten de ribben om het geheel bijelkaar te houden. Onder de longen bevindt zich het middenrif. De spieren rondom de borstkast zorgen dat alles kan bewegen.

Zie plaatjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen je longen en je borstholte bevindt zich een vloeistof (surfactant genoemd in de biologie). Deze zorgt ervoor dat je longen aan je borstholte blijven "plakken".

je longen zijn eigenlijk een heel dun laagje weefsel, dat doormiddel van het vocht aan je borstwand blijft gezogen. maar het kan nog wel bewegen..

probeer zelf maar eens door een boterhamzakje plat op tafel te leggen en een paar druppeltjes water erop, als je nu nog een boterhamzakje erop legt, merk je dat ze aan elkaar vast blijven plakken.

zo komt het ook dat als de spanning van de vloeistof wegvalt, je long inklapt. (klaplong)

Toegevoegd na 3 minuten:
Om de long ligt het longvlies, de pleura. De pleura bestaat uit twee bladen, de pleura visceralis die aan de long vast zit en de pleura parietalis die aan de binnenkant van de borstwand vast zit. Tussen deze twee vliezen zit wat vocht waardoor ze ten opzichte van elkaar kunnen verschuiven (vergelijk met 2 glazen platen met water ertussen). De long is elastisch en wil van zichzelf inklappen, maar door de onderdruk tussen de longvliezen aan de binnenkant van de borstwand gebeurt dat niet. De long volgt normaliter de bewegingen van de borstwand. Als er lucht tussen de twee pleurabladen komt, bv. door een messteek in de borstkas, valt de onderdruk tussen de 2 pleurabladen weg en kan de long samenvallen: er ontstaat een klaplong, ofwel een pneumothorax. Ditzelfde gebeurt bij een ruptuur van een of meer alveoli: er stroomt dan lucht vanuit de long de pleuraholte in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat de longen met een vlies vastzitten (zie mooie plaatjes van Loenie hierboven), volgen ze de bewegingen van de borstkas en het middenrif.

Bij inademing wordt de borstholte groter doordat de tussenribspieren en de middenrifspier zich samentrekken. Hierdoor komen de ribben wat naar voren en omhoog en wordt het middenrif naar beneden getrokken. Omdat de longen met het vlies vastzitten, worden de longen vergroot, waardoor er lucht de longen instroomt.

Bij uitademing ontspannen alle spieren zich weer, door de zwaartekracht zakken de ribben weer omlaag en de longen worden kleiner: de lucht stroomt weer uit je longen.

Succes met je mondeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede extra