Waarom komen rond je zestigste plotseling veel jeugdherinneringen boven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, ik ben 42, en heb daar nu al last van....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een generaliserende vraag. Voor wie geldt dat dan?
Voor jouwzelf?
Maar daarom nog niet voor iedereen.
Niet voor mij in ieder geval.

Antwoorden (6)

Voornamelijk omdat je er dan (weer) tijd voor hebt.
De kinderen zijn groot en de deur uit, je stopt met of gaat minder werken meer vrije tijd om handen, wellicht weer wat meer sociale contacten waarbij dergelijke onderwerpen ter tafel komen, kortom: voornamelijk tijd en rust in de kont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand weet het beter zie ik, maar is nog vergeten te antwoorden ??
ronron1212
13 jaar geleden
Stoppen met werken zal niet snel meer gebeuren op je zestigste. minder werken misschien nog wel als je genoeg pensioen hebt opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwa, eerlijk is eerlijk, ik ken hele wat vrouwen in die leeftijd die stoppen of minder gaan (vrijwilligers)werken als hun man met pensioen gaat, en laat dat nu vaak rond die tijd zijn. Het zijn ook maar voorbeelden, geen wet van meden en perzen. De HUIDIGE generatie zal wellicht niet zo snel stoppen met werken, maar van de vrouwen die nu effe in de 60 zijn, heeft echt een veel kleiner deel altijd gewerkt, hoor. Die kregen nog automatisch hun ontslag als ze gingen trouwen. ;-)
ronron1212
13 jaar geleden
Voor vrouwen kan dat gelden als ze inderdaad 5 of 6 jaar jonger zijn dan hun partner. Vrouwen van 60 hebben het in hun werkende leven niet meer meegemaakt dat ze werden ontslagen als ze gingen trouwen. Dit was overigens alleen voor abtenaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder zat in de verpleging en is inmiddels precies 65 , maar die heeft nog netjes haar ontslagbriefje gehad, hoor. Maar daarmee kan ze in 67/68 wel een van de laatsten zijn geweest.
ronron1212
13 jaar geleden
Was toen al niet meer toegestaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar gebeurde zeer zeker nog wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de - zich niet meldt Marleen, maak ik er alvast een + van! Duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mocht dat nog gewoon hoor, althans, zeker als je zwanger was. Ik heb de ontslagbrief nog wel eens gelezen ; ongelofelijk ! 'Lieve S, gefeliciteerd en zoals u begrijpt betekent dit het einde van uw dienstverband', zoiets.
ronron1212
13 jaar geleden
Alle deuren open
Inmiddels werd er steeds meer geprotesteerd, en niet alleen door de vrouwenbeweging, tegen de regeling dat een gehuwde vrouw geen vaste aanstelling in overheidsdienst kon hebben. In 1955 ging de Tweede Kamer, na een motie van mevrouw Tendeloo, jarenlang voorvechtster van vrouwenrechten, met een nipte meerderheid akkoord met afschaffing van die regeling. Daarmee kwam de weg vrij voor alle vrouwen, getrouwd of niet, om op alle overheidsfuncties te solliciteren. In 1961 werd ook Rijnlands Ambtenarenreglement aangepast. bron
http://www.rijnland.net/rijnlands_erfgoed/uitgelicht/virtuele_map/vrouwen_van_rijnland
Dat zal per persoon anders zijn. Ik ben ook haast 60 maar heb daar geen bijzondere of meer herinneringen aan dan eerder
ronron1212
13 jaar geleden
Allereerst omdat je meer tijd hebt om na te denken, kinderen de deur uit etc. dus minder kopzorgen.

Het kan ook een onbewust heimwee zijn naar je jeugd!
Jeugdherinneringen komen boven drijven als je ziet hoe je eigen kinderen het doen, en hoe jij het gedaan hebt, je zegt dan al gauw vroeger deden wij het zo of, toen ik jong was...dan komen de verhalen naar boven uit je eigen jeugd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat veel mensen vanaf die leeftijd niet meer werken, minder omgaan met jongere mensen (bv kinderen) en hun leeftijdgenoten ook veel terugblikken. Kortom, minder prikkels die je op het heden en de toekomst richten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat dat zo is?
Is dit een wet van meden en perzen?
Geldt dat voor iedereen?
Nee, bij lange na niet.
Want er zijn veel mensen van rond de 60 die daar geen zin in hebben, die het daar te druk voor hebben etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een cadeautje voor je pensioen

Toegevoegd na 43 seconden:
Veel mensen gaan dat vervolgens in de kroeg vieren :D