Waarom zie ik dubbel met één oog ?

Ik ben bijziend (ong., -1.5 met beide ogen en een cilinder van een paar procent). Normaliter let ik er nooit zo op, maar op dagen zoals vandaag (als het zodanig regent dat je zonder bril meer ziet dan met), valt het me op dat ik ontzettend dubbel zie.

Maar....als ik één oog dicht doe (maakt niet uit welk ook) zie ik nog stééds dubbel. (een scherp en een vaag exemplaar van waar ik naar kijk, in de regel overlappend of - bij heel smalle/kleine objecten- vlak naast elkaar).

Ik dacht dat je dubbel zag omdat je beide ogen net een beetje andere hoek waarnemen en het 'stereobeeld' niet goed over elkaar valt. Maar als ik ook met één oog dubbel zie, gaat die vlieger dus niet op.

Hoe kan het dat je dubbel ziet met één / elk oog ?
(als je ogen daar slecht genoeg voor zijn uiteraard).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik heb ook een cilinder in mijn brilleglazen en als ik mijn bril afzet zie ik ook dubbel (de avondster wel vijf keer).
Doordat de ooglens niet mooi symmetrisch is heb je twee of meer brandpunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Marleen, op deze site worden meerdere oorzaken genoemd.

http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/dubbelzien/