Hoe kan je weten of je een goede eerste indruk hebt gemaakt?

Voor de ene heb je een goede indruk gemaakt, voor de andere een slechte indruk. Hoe kan je te weten komen van iemand of je een goede eerste indruk gemaakt hebt?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

De enige manier om dit te weten te komen is door er naar te vragen.
Dat klinkt misschien vreemd, maar als je het elegant doet, kan het werken.
Als je bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek allerlei dingen hebt gehoord over het bedrijf en de baan, en zelf van alles hebt verteld, en het gesprek wordt zo´n beetje afgerond, kan je vragen: mag ik u een persoonlijke vraag stellen? Als daar positief op geantwoord wordt, vervolg je bijvoorbeeld met: Welke indruk hebt u na dit gesprek nu van mij?
Bij de eén zal dit overkomen als een teken van onzekerheid, bij de ander als assertiviteit. Daar kan je geen peil op trekken. Maar het is de moeite waard als je het erg graag weten wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 2 manieren, om het te vragen of op je eigen gevoel af te gaan. Dat laatste kan soms moeilijk zijn, omdat mensen heel goed kunnen verbergen wat ze echt denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je (soms) voelen.
Ik heb duidelijk een klik ervaren bij bijv. sollicitaties ed. en dat miste niet.
Als je een geoefend gevoel hebt en iets voelt goed, dan is dat vaak juist.
Let er maar eens op! (en durf het te gebruiken)
Het geeft je -omdat het goed voelt- soms net die uitstraling, zelfverzekerdheid dat het ook bij anderen twijfel wegneemt.
Mensen met veel zelfvertrouwen draaien dat om, door zelfverzekerd handelen trekken ze het gelijk naar zich toe.
Dat is echter niet altijd terecht.
Dus soms even geen Tjakka!(uitspraak van E.Ratelband)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat een eerste indruk van iemand hebben altijd persoonlijk is, zoals je zelf eigenlijk al zegt.
De enige manier om "zeker" te weten hoe iemand je vindt, is het op de man (vrouw) af vragen. En dan nog kan het antwoord anders zijn dan wat men echt vindt.
Soms vinden mensen het heel moeilijk om eerlijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Ik ben het helemaal eens met je tekst!

De vraag heb ik anders geinterpreteerd dan jij denkt.... denk ik :-)
"Hoe kan je weten of je een goede eerste indruk hebt gemaakt?: Naar mijn idee dus: hoe was de eerste indruk van mijn persoon bij een ander. Hoe kwam ik als persoon over.
Vandaar mijn antwoord. Zelf ga ik vrijwel 100% uit van mijn eerste indruk van iemand. Voor zover ik bewust weet, is dat nooit verkeerd geweest.