Als je denkt dat het fout met iemand gaat (soft&hard drugs) wat kan je het beste doen voor die persoon?

ik maak me best veel zorgen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou diegene proberen duidelijk maken dat het echt niet goed is en dat het steeds slechter zal gaan met die persoon. Zodra diegene zelf dat inzicht krijgt dan kan diegene besluiten om bijvoorbeeld naar een afkickkliniek te gaan. Je kunt dat moeilijk verplichten. Dus probeer die persoon naar zichzelf te laten kijken.

Hier een goede site met veel tips. Toegevoegd na 1 minuut: Moeten liggende streepjes zijn zie ik!

Bronnen:
www.druglijn.be/info-drugs/omgaan-drugs

Laten zich aamelden bij de bouwman hotel.! http://www.boumanggz.nl/

Bronnen:
bouwman

Eerlijk zijn, zeggen wat je er over denkt/voelt en dat het niet jouw weg is (dat is wat ik uit je vraag begrijp) en als diegene door wil gaan op de ingeslagen weg, eerlijk zeggen of je wel of niet bevriend wilt zijn. En als het op dat moment voor jezelf niet goed voelt, dan dat ook zeggen maar geef er zeer zeker ook bij aan dat als diegene anders wil, jij er bent...

1. Dek het probleem niet toe Mensen die teveel gebruiken nemen meestal geen of onvoldoende verantwoordelijkheid voor de negatieve consequenties die hun verslaving voor andere mensen of henzelf heeft. Om te veranderen moet iemand wel voelen dat er consequenties aan zijn/haar gedrag zitten. 2. Probeer er op het juiste tijdstip over te beginnen Het beste tijdstip om met een gebruiker over zijn/haar gebruik te beginnen, is kort nadat er door dat gebruik een duidelijk probleem is ontstaan, zoals bijvoorbeeld een ruzie of een ongeluk(je). Kies wel een tijdstip waarop hij / zij niet onder invloed is, jullie beiden redelijk kalm zijn en de kans hebben om er onder vier ogen over te praten. 3. Wees duidelijk Vertel dat je je grote zorgen maakt over zijn/haar gedrag. Gebruik duidelijke voorbeelden van de problemen die zijn ontstaan, vooral de meest recente. Heb het vooral over de concreet merkbare gedragsmatige gevolgen van het gebruik en niet zo zeer over het gebruik zelf. 4. Bepaal je grenzen en bescherm je eigen belangen Het komt veel voor dat mensen die met een verslaafde samenleven/bevriend zijn steeds meer van zichzelf gaan inleveren. Ze laten hun leven steeds meer door de verslaving van de partner/vriend sturen. Bij het willen helpen van de partner/vriend cijferen ze zichzelf weg en gaan ze steeds meer accepteren. Bedenk wat jouw grenzen zijn. 5. Geen constante strijd Constante strijd over onacceptabel gedrag is zinloos. Het helpt niet om constant te gaan drammen of om een enorme druk uit te oefenen. Dat roept extra verzet en ontkenning op. Als je constant strijdt over het gebruik of de gevolgen daarvan, raak je zelf uitgeput. Stel prioriteiten en maak ruimte voor ontspanning en een goede sfeer als dat nog kan. 6. Helpen met hulp zoeken Als diegene ook minder wil gaan gebruiken of wil stoppen met gebruik, kun je proberen te praten over hulp. Online hulp kan laagdrempeliger zijn. Wellicht is dat een optie. Anders kan hij/zij ook naar de huisarts gaan of naar een instelling voor verslavingszorg in de buurt.

Bronnen:
http://www.drugsondercontrole.nl

als het drug gebruik nog niet dagelijks is zou ik met de persoon praten over de gevolgen en of hij vind dat het dat waard is .als hij iedere dag gebruikt heeft het weinig zin meer hij moet zelf naar de dokter willen gaan maar ben bang dat het te laat is ,als ze eenmaal verslaafd zijn krijg je ze er niet zomaar van af ,ik heb samen gewoond 5jaar met een verslaafde ,hoe meer je ze helpt hoe meer ze gebruiken en je gaat er zelf onder door ,succes zou ik zeggen,hoop dat het nog niet te laat is

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100