Hoe hoog blokkeert een ruggenprik

Na twee ruggenprikken op één dag voor verwijdering van twee tumoren in de blaas was mijn longemfyseem zoveel ernstiger geworden dat de huisarts mij na drie dagen in een ander ziekenhuis liet opnemen. De verdoving reikte tot aan mijn schouders en beïnvloedde dus ook hart en longen. De vraag is tot hoe hoog blokkeert een ruggenprik normaliter. Het antwoord is belangrijk want ik stel een prostaatoperatie (alleen vergroot) steeds uit uit angst voor weer zo'n slechte reactie van de longen.

Toegevoegd na 7 minuten:
PS emfyseem is al jaren onder controle van een longarts.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een ruggeprik verdooft alles onder de plek van de insteekopening. Door verandering van houding, als je bv. gaat liggen na die ruggeprik, loopt wat anaestesievloestof in het wervelkanaal de verkeerde kant op naar boven waardoor delen boven de insteek mee gaan doen. Een bekend bijverschijnsel is het gevoel dat de ademhaling moeilijker wordt. De emfyseem verergert niet door dit bijverschijnsel omdat het geen effect heeft op longweefsel zoals door de emfyseem. Het gaat weer over als de vloeistof uitgewerkt is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100