Welke alternatieve pijnbestrijding?

Mijn hersenstam is beschadigd met als gevolg dat ik diffuus over het lichaam neuropatische pijn heb. Ben onder behandeling bij diverse artsen en professoren, maar helaas.... bijna elke pijn is op te lossen, behalve deze pijn. Tenzij ik aan een flinke dosis morfine ga, maar daar wacht ik liever nog even mee.

Ik kan er 'prima' mee leven, maar ik merk dat steeds meer mensen in mijn omgeving 'alternatieven' proberen aan te smeren. Ik heb geen zin om alles te proberen, hoop te krijgen en dan weer van een koude kermis terug te komen.

Hebben jullie ervaring met alternatieve pijnbestrijding?

Zo ja, welke en wat zijn de ervaringen?

Edit: bednakt voor jullie tips. De website skepsis ga ik eens beter bestuderen. De antwoorden van Addy en Jet komen erg in de buurt wat ik zelf ook al dacht. De site skepsis is een mooie ondersteuning.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat er iemand een goede oplossing voor je heeft, maar ben je ook al eens op een specifieke pijnpoli geweest ?? Misschien een open deur, maar toch...
http://www.pijnpolikliniek.info/index.php?page=6§ion=2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, heel goed plan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb het hele medische traject al gevolgd. Ben via neuroloog, naar neuroloog professor gegaan, ben van aneasthesioloog (de pijnpoli o.a.) naar aneasthesioloog professor gegaan. Ben bij het 'opperhoofd' aneasthesiologie in NL geweest... helaas allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in ieder geval wens ik je veel sterkte, Iamback...

Het beste antwoord

Er zijn er velen, maar ik denk niet dat het helpt. Slik geen dingen die je niet kent. Er is èèn middel die geen enkele schade berokkend. Er zij healers met energieke handen die op de pijn plek hun handen leggen ze kunnen (tijdelijk) je pijn enorm verzachten. Ik ben zelf ernstig ziek en heb veel pijn, soms helpt deze behandeling. De grootste behandeling kun je je zelf geven door er mee te leren omgaan. Als je je zinnen op èèn ding zet en je fixeerd je hierop kan je pijn wegdenken. Maar ik denk dat jij net als ik ervaren dat pijn deel uit maakt van je leven.
Sterkte Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb geen ervaring met alternatieve pijnbestrijding. Alleen van horen zeggen, en van onderzoeken die ik heb gelezen.

Acupunctuur helpt in bepaalde gevallen. Het helpt niet spectaculair (ondanks sommige claims), het helpt niet overal tegen - maar er zijn gevallen waarin het bewezen helpt.

Of dat in jouw geval ook zo is - je kunt het allicht proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem dan deze: http://www.skepsis.nl/duitse-acupunctuurproeven.html Dat is een recenter artikel. In het geval van acupunctuur hebben we allebei gelijk. Waarom? Acupunctuur werkt *niet* volgens de theorie van de acupuncturisten. Energiebanen en meridianen bestaan simpelweg niet. Da's overtuigend aangetoond. Acupunctuur werkt *wel* volgens het (enigzins denigrerend gezegd) "prik maar raak" principe. Het maakt geen fluit uit waar je je naalden prikt, als je maar ergens prikt. Dat is wat de Stichting Skepsis bedoelt als ze zeggen dat het niet werkt: het werkt niet beter dan een placebobehandeling, waarbij de placebobehandeling bestaat uit het lukraak plaatsen van een aantal naalden - of zelfs uit het plaatsen van naalden op plekken die, volgens de acupunctuurtheorie, de klachten juist zouden moeten *verergeren*. Wat ik wel zojuist uit het artikel lees, en wat nieuw voor mij was: acupunctuur, voor zover het dan werkt, werkt alleen bij gelokaliseerde pijn. Bij chronische pijn werkt het sowieso niet, zelfs niet volgens het prik-maar-raak-principe dat bij gelokaliseerde pijn nog wel enigzins werkt. Voor Iamback zal acupunctuur dus geen soelaas bieden. Helaas, ik kan er niet meer van maken.
Misschien is dit iets voor je? Dokters zullen het niet snel aanraden maar de werking is wel degelijk aangetoond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drugs kan een oplossing zijn... Zoek het uit, er zijn er genoeg die globaal werken als eye-opener...

Niet geprobeerd altijd mis...

Het voelt alsof je lichaam continu om help schreeuwt terwijl er niets mis is...

Ik zou echt alles proberen, ook dit advies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*Alles* proberen lijkt mij een heel slecht idee. In het beste geval kost dat heel veel tijd en geld. In het slechtste geval resulteert het in een verslaving of overdosis.
Een oud-collega van mij is zgn. Healing Touch therapeut. Zij gaf zelfs les aan verplegend personeel om deze techniek toe te kunnen passen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar haar verhalen waren erg positief. Ik stuur je een link met een PM.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd naar de link. Alvast dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.skepsis.nl/strijken.html
Je zou eens een voetreflex massage kunnen proberen. Ik heb wel eens gehoord dat je via je voeten allerlei zenuwen in je lichaam kunt stimuleren (je kan zelfs een zooltje in je schoen krijge dan druk uitoefend op een bepaalde plek, dus tegen 'iets' van pijn). Nadeel hiervan zijn dat het misschien teveel prikkels zijn dus dat je systeem (nog meer) in de war raakt.

Accupunctuur kun je ook proberen, daarvan hoorde ik dat je oorschelp een omgekeerde foetus is, en dat daarom veel naalden in je oor komen (niks voor mij, misschien wel voor jou)

Ik hoop van harte dat je iets vindt dat je een stuk op weg helpt, ik zou je wel aanraden om niks te proberen dat je niet vertrouwd en misschien dat je nog het beste kan overleggen voor je aan iets begint. Artsen staan doorgaans niet allemaal achter alternatieve methoden maar ze kunnen je wel behoeden voor bepaalde dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen met chiropractie en klassieke homeopathie maar dat zou jou niet helpen denk ik. Gelukkig heb ik een goede getroffen die me waarschuwd niet van het een in het ander te verzanden, het is soms te verleidelijk, zeker als je pijn hebt, om van alles te proberen. Het gevolg is dan inderdaad een hoop frustratie en een lege portemonnee. Ga op je gevoel af en durf nee te zeggen als het niet goed voelt, sterkte ermee!