Ik ben 55 en slik nog steeds de pil. Marvelon. Volgens de huisarts kan het geen kwaad maar ik hoor van anderen dat het niet goed is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Marvelon is een pil met slechts een kleine dosis hormonen. Je hebt deze pil waarschijnlijk al jaren geslikt (hopelijk) zonder problemen. Het feit dat je nu 55 bent doet hier niet aan toe of af. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat het gevaarlijk is alleen omdat je nu 55 bent. Tot zover het goede nieuws.
De pil, ook een met weinig hormoon veroorzaakt op zich wel problemen. o.a. de kans op trombose is flink verhoogd door pilgebruik. Met het stijgen van de leeftijd stijgt ook de kans op trombose. Hoewel die kans nu nog niet erg groot is, zal het wel beter zijn op den duur te gaan stoppen met de pil, en even door de overgang heen te bijten - de verschijnselen duren ook niet eeuwig !
In het algemeen: een middel dat geen nut meer heeft, kan alleen maar nadelen hebben, en moet je stoppen. Alleen jij zelf kan (evt in overleg met je huisarts) bepalen of dat nut nog opweegt tegen het (langzaam toenemend) risico..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als de huisarts zegt dat het geen kwaad kan, zou ik die eerder vertrouwen dan 'anderen' ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom slik je die pil nog? Om overgangsklachten te voorkomen? Dan moet je hem dus blijven slikken tot je dood. Of is er een andere medische reden om de pil te blijven slikken? Wat je je af kunt vragen, is of het zin heeft om je lichaam zo langdurig een kunstmatige hormooncyclus te geven, terwijl je helemaal niet meer vruchtbaar bent.

Of het echt kwaad kan, is een bron van discussie. Slikken van de pil verhoogt volgens een groot deel van de wetenschappers je risico op borstkanker en trombose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je slikt hem wel erg lang je zou kunnen vragen aan je huisarts of die een test kan doen of je eventueel in de overgang bent zolang de PIL is niet zonder risico's lees de bijsluiter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marvelon is een zeer lichte pil. Desalniettemin vraag ik mij ook af waarom je deze nog slikt. Overgangsklachten? Of gewoon een actief sexleven?

Indien het is omdat je sexueel nog erg actief bent, zou ik naar andere middelen gaan zoeken. Indien je rookt, zou ik dit zeer zeker doen. Roken en de pil wordt al afgeraden als je tegen de 40 loopt.

Dus het hangt nogal van wat factoren af. Mensen gebruiken de pil voor verschillende redenen, maar mijn advies is, als je die pil al erg lang slikt om er toch eens mee te stoppen, ook omdat je ouder wordt en inderdaad de kans op trombose toeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik slikte een lichte anticonceptiepil, ik was 39 jaar en ik heb een beroerte/CVA gekregen ... het mag niet meer van de dokter ...

Die pil was een oorzaak ... spijtig genoeg.

Mijn blog: http://ik-na-cva.skynetblogs.be/archive/2010/05/15/neurologie-5.html

Een artikel: