Hoe kom ik makkelijker en fitter uit bed zonder echt moe te zijn?

Ik Val altijd moeilijk in slaap, en word ook heel moeilijk wakker. Als ik dan eindelijk (veel te laat) uit bed kom en nog een half uur heb, heb ik het super koud en moe en ben ik helemaal wit en wil ik weer naar bed. Hoe hou ik dit tegen?

Ik heb altijd maar heel even dan om me nog klaar te maken, en meestal kom ik dan te laat. Ik wil graag een ochtendmens worden hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je nog een puber bent, dan is dit heel normaal. Pubers maken 's avonds later melatonine aan (het stofje in je lichaam waardoor je slaperig wordt) en dit stofje is 's ochtends later uitgewerkt. Vandaar dat je 's ochtends nog zo moe ben en een "jetlag" gevoel hebt. Lees ook dit eens voor meer uitleg: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/algemeen/27358/laat-pubers-slapen

In dat geval is ouder worden de oplossing. Heb dus geduld.

Als je al volwassen bent (boven de pakweg 24 jaar) en geen ochtendmens bent is het een kwestie van toch op tijd naar bed gaan. Koop bijv. een lichtwekker voor in de winter. Als je veel klachten hebt en je dreigt een serieus slaaptekort te krijgen, dan is een bezoek aan de huisarts wenselijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een regelmatig slaap-wek ritme is dan wenselijk. Ga iedere dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Je lichaam zal aan dit patroon gaan wennen en het inslapen en opstaan gaat dan ook steeds gemakkelijker. Is ook nog beter voor je algehele gezondheid! (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spring uit bed, ren naar de koelkast, drink een blikje red bull en eet iets. Daarna nog even je bed in om op te warmen. Een hete douche helpt ook.
Ik heb er zelf ook last van....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens elke avond op een vast tijdstip naar bed te gaan.
Je lichaam gaat zich daarop instellen.
Je zult zien dat je fitter wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb helemaal hetzelfde. Alleen slaap ik slecht in én door. Heel irritant. Maar wat bij mij Werkt is: (het is mis wel een beetje moeilijk, maar als je het eenmaal doet heb je er geen last meer van).
Uit bed springen en gillen: "ik ben klaar wakker!" schijnt iets met psychologie te maken hebben, weet je.