Kan ik nog steeds overstappen naar een andere zorgverzekeraar?

Bijvoorbeeld via Independer.nl? Ik hoor verschillende verhalen. De een zegt tot 31 december, van een ander hoor ik dat ik tot 1 februari de tijd heb om over te stappen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Overstappen van zorgverzekering per 1 januari van elk jaar

U kunt steeds per 1 januari van een bepaald jaar overstappen van zorgverzekeraar. Als u bijvoorbeeld per 1 januari 2011 wilt overstappen, dan moet u voor die datum uw huidige zorgverzekering hebben opgezegd. Houd er rekening mee dat deze opzegging in de regel schriftelijk moet plaatsvinden. Het is verstandig om bij deze opzegging te vermelden dat u niet alleen uw basisverzekering opzegt, maar ook eventuele aanvullende verzekeringen.

U heeft vervolgens tot 1 februari 2011 de tijd om een nieuwe zorgverzekering aan te gaan. Deze nieuwe zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari 2011. Zo bent u dus nooit onverzekerd

bron: Judex.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, je hebt deze maand nog de tijd om van verzekeraar te wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had vóór 31 december je toen lopende verzekering moeten opzeggen. Als je vóór 31 december hebt opgezegd, heb je nog tot 28 februari de tijd om een nieuwe verzekering af te sluiten. Deze is dan met terugwerkende kracht geldig vanaf 1 januari van dit jaar.

Toegevoegd na 58 minuten:
Cryofiel heeft gelijk ! Excuses, maar ik meende het te weten, ik heb nu even gecheckt en inderdaad vóór 1 februari moet de nieuwe verzekering afgesloten worden!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm, ik dacht dat je je nieuwe verzekering uiterlijk 31 januari moest hebben afgesloten, niet uiterlijk 28 februari. Voor de rest klopt je antwoord helemaal.
Tot 31 Januari kan je een andere nemen. Maar dan zit je volgens mij aan 2 verzekeraars vast, want de oude moet je, (weer volgens mij) voor 31 December opgezegd hebben.