Ik lees net een oude bericht van iemand die het heeft over ambulance rit betalen. Moeten wij dat uit eigen zak betalen ?

Door de reacties bij deze vraag heb ik nu het idee gekregen dat wij deze kosten zelf moeten betalen is dat zo ?
Want als dat zo is en ik zou ooit met een ambulance moeten zeg ik wel dat ik liever zelf ga ook al lig in de vernieling.

http://www.goeievraag.nl/vraag/kost-rit-ambulance.72975

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de ambulancedienst jouw verzekeringsgegevens heeft zal die altijd de kosten direct bij de verzekering declareren. Anders krijg je keurig netjes de de rekening thuisgestuurd en moet je die zelf opsturen naar de verzekering. Je kunt die rompslomp voorkomen door je verzekeringspasje altijd bij je te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als het een nepmelding is, wel ja.
Is het een legitime melding dan betaalt je ziektekostenverzekering dit als het goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ambulancevervoer wordt door de ziektekostenverzekering betaald. Als jij zelf de rekening krijgt kun je deze doorsturen naar de verzekeraar, die vervolgens de betaling op zich neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat krijg je vergoed.

Ik heb helaas al drie keer een rit moeten maken met een ambulance. Zelfs een keer in buitenland. Alleen van die rit moest ik zelf een verslag schrijven waarom dat nodig was. Met de papieren van daar van de arts en van het ziekenhuis werd het vergoed. Voor de rest probleemloos vergoed.

Een ambu is niet zomaar iets. Dan moet er echt iets aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee.

Zo'n ambulancerit valt gewoon onder je basisverzekering. Er is alleen een verschil tussen een restitutiepolis (zelf de rekening betalen en achteraf declareren) en een naturapolis (de rekening gaat rechtstreeks naar je verzekeraar).

Toen ik een paar jaar terug per ambulance werd vervoerd, kreeg ik inderdaad een gepeperde rekening die ik in eerste instantie zelf moest betalen. Maar uiteraard heb ik die rekening 100% vergoed gekregen. Het was alleen even vervelend voor mijn cashflow.

Overigens is tegenwoordig het verschil tussen restitutiepolissen en naturapolissen niet meer zo scherp. Ook bij een restitutiepolis gaat de rekening tegenwoordig vaak rechtstreeks naar de verzekeraar als er afspraken zijn tussen verzekeraar en behandelaar. Alleen waar die afspraken er niet zijn moet je het zelf voorschieten.

Het is even geleden dat ik überhaupt ziektekosten heb gehad, maar het lijkt me erg waarschijnlijk dat er inmiddels afspraken zijn tussen de meeste ambulancediensten en de meeste verzekeraars.