Prettige feesten? Lekker eten en veel praten met familie & vrienden. Ik voel me asociaal, ik kan niet goed converseren, ik heb afasie. Wat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Het beste antwoord

Asociaal, da's niet het goeie woord. Asociaal is je misdragen qua gedrag.
Jij hebt afasie, dat is een handicap als je contact wilt. Je snapt het allemaal, maar je kunt het niet goed onder woorden meer brengen toch? En eten gaat moeilijker.

Dan heb je echt een probleem. Zeker als er veel mensen bij elkaar zijn op een feest. Herrie, niet de gelegenheid om ergens rustig te praten, mensen die geen tijd hebben...

Je kunt van elke situatie het best haalbare er uithalen. Beperkt, maar toch. Genieten op jouw manier. Wat je wèl kunt: om je heen kijken, letten op kleuren, geuren, omgeving, stemgeluiden. Neem in je op wat jij leuk vindt. Daar kun je dan van (na)genieten.

Als je op een feest bent zullen er mensen zijn die jou kennen en die jij kent. Een omhelzing, een knuffel, even elkaars hand vastpakken als begroeting: momenten die waardevol zijn. Zij zien jou en jij ziet en weer eens. Als je thuis blijft zitten zou je wereld klein worden. Dus het is al moedig dat je gaat. Dat kost al veel inspanning en tijd. En het hoeft niet lang te zijn, een uurtje is ook prima. Even eruit.

Mocht je het nu helemaal niks vinden meer, erbij te zijn, ga dan jezelf niet zitten pesten. Blijf dan gewoon thuis en luister naar mooie muziek of doe iets waar je je goed bij voelt.
Probeer je het over een half jaar nog eens. Misschien vind je het dan wel prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Welke van deze 9 soorten afasie heb je?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afasie

Enfin... Ik zou zeggen: lekker doen waar je zelf zin in hebt (computeren, gamen, lezen, TV-kijken, chatten, sporten, wandelen, hond uitlaten, spelletjes doen, etc. etc.), zolang je daar anderen niet mee benadeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er ook van af wat je zelf wilt.
Praters hebben ook een gehoor nodig. Vooral als het geen tweegesprek is, is het helemaal niet nodig dat iedereen het hoogste woord voert, liever niet zelfs.
Vaak zie je in van die "familie bijeenkomsten" dat er 8 mensen aan tafel zitten, 3 heel veel aan het woord zijn, 3 soms en die 2 anderen doen hun mond niet open.

Als je daar me zou kunnen leven dat je wat knikt en niet te veel zegt, kun je heel bevredigend bij een "gezellige avond" aanwezig zijn. Je krijgt toch iets mee wat er leeft en speelt in de wereld en vooral als het gezelschap wat groter is ben je niet de enige die niet de boventoon voert
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn luisterend oor werkt ook niet ... vooral met een groep kan ik de conversatie niet goed volgen. Ik voel me eenzaam in een groep.
amigo
13 jaar geleden
Ik had er met opzet bijgezet: het is wat JIJ wilt. Ik kan me voorstellen dat je, als je je eenzaam voelt in een groep je mogelijk liever alleen eenzaam bent. Maar misschien ook niet, ben je soms misschien liever eenzaam in gezelschap dan eenzaam alleen. Ik vind dat de keus aan jou is, en zeker als je een REDEN hebt om je niet fijn in groepen te voelen mag/kan toch niemand je een schuldgevoel aanpraten als je je daaraan wilt onttrekken.
Ik hoop dat je dan wel in kleiner gezelschap (met bijv maximaal 3 mensen, dan is de conversatie niet van jou afhankelijk maar wordt er niet zo door elkaar getetterd) wat thuisvoelt, maar zo niet, zie dit medium, kun je mogelijk converseren met anderen via de computer?
Prettige feesten, samenzijn met de familie en vrienden, wordt alleen gedaan als je dat leuk vindt, of als je de sociale druk voelt om dat te moeten doen.
In dat laatste geval wordt jouw leven geleid door anderen en die sociale druk. Dan ben jij zelf niet die jouw leven leidt.

Ik denk dat het voor iedereen verstandig is om zijn eigen leven te leiden. Daarin kan hij het beste ze zelf zijn en zijn eigen geluk vinden.
Als jij daarin dingen niet leuk vind om te doen dan kan je die gewoon laten zonder de schroom van de sociale druk. Vind je prettige feesten niet fijn, dan laat je die links liggen. Vind je samenkomen met vrienden en familie als een grote groep niet fijn, dan ga je daar niet naartoe. Zelf denk ik dat lekker eten door iedereen wel gewaardeerd wordt. Ook dat kan je natuurlijk zelf verzorgen.
En je familie en vrienden hoef je natuurlijk niet als 1 geheel te bezoeken, maar kan je per persoon of per koppel gaan bezoeken.

Weet wie je bent, accepteer wie je bent en richt je leven in zodanig dat jij daar veel plezier aan beleefd. Leef je eigen leven, en laat je leven niet leiden door anderen. Want dat wordt een lijdensweg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je voelt je asociaal, omdat je denkt dat de anderen jou asociaal vinden hiermee. Dat is precies ook een eigenschap dat anderen veel invloed hebben op jouw leven.
Je bent niet asociaal, maar je vindt het gewoon niet prettig om in een drukke omgeving te zijn. Dat is eerder zelfkennis dan asociaal zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat jouw man en kinderen aan jouw afasie gewend zijn geraakt en dat zij weten dat jij het moeilijk vindt te converseren met mensen die het geduld en de flair niet hebben om goed met jouw handicap om te gaan. Waarschijnlijk weten zij vrij snel wat jij zegt terwijl de buitenwacht dat niet weet. Asociaal ben jij natuurlijk niet. Jij kan alleen niet meer goed praten en je begrijpt misschien ook minder wat anderen tegen je zeggen. Ik heb ook iemand in de familie met afasie en zijn vrouw begrijpt hem uitstekend.

Je vraagt "Wat dan?" Daar jij je uitstekend lijkt te redden met internetten zou ik me dan ook daarop concentreren als ik jou was. Zoek leuke fora of gebruikersgroepen waar je aan gaat deel nemen of ga via een correspondentieclub e-mails met mensen uitwisselen. Vraag je man ook of hij je echt bij hoge uitzondering wil verplichten naar die feestjes te gaan waar jij je niet op je gemak voelt.

Als je met andere mensen gaat internetten voel je je niet meer eenzaam. Sterkte en succes.
13 jaar geleden
Ik heb zo eens zitten lezen hou jij hier communiceert maar daar kan ik helemaal niets asociaals aan ontdekken. Communicatie in grotere gezelschappen is natuurlijk moeilijk met afasie. Ik kan me heus wel voorstellen dat je je daar niet aan wilt onttrekken en eigenlijk vind ik dat heel knap van je. Kijk eens of je de boel anders kunt organiseren en inrichten, zodat het klimaat wat meer gericht is op individueel communiceren binnen dat grotere gezelschap. Laat iedereen maar lopen voor zijn hapjes en drankjes. De kans is groot dat je dan toch iedereen wel even spreekt met speciale, geduldige aandacht voor jou. Op die manier voorkom je dat alle ogen op jou gericht zijn als je wat duidelijk probeert te maken in een grote kring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal goed bedoelde antwoorden, maar om wat aan je afasie te kunnen doen, is naar een vereniging gaan bv afasie vereniging nederland.

Bv: www.afasie.nl/vriendelijk/?cat=tijdbesteding

Toegevoegd na 2 minuten:
www.afasie.nl/vriendelijk/