Dyscalculie

Zou ik misschien dyscalculie hebben?
Ik ken de tafels wel maar het duurt echt lang om bijv 4x8 uit te rekenen, iets van 2 minuten. Ik dwaal dan niet af maar het lukt me gewoon niet. En ik begrijp echt totaal niets van sommen ook al worden ze keer op keer uitgelegd, ik kan de uitleg gewoon niet toepassen. Met breuken heb ik nog steeds enorme moeite. Ik ben 15 jaar en hoor dit al lang te kunnen. Elke dag 30 minuten wiskunde doen maar nog steeds, het lukt me gewoon niet.
Ik leer echt 2 weken van te voren voor een wiskunde toets en nog steeds lijkt het wel een kansspel voor een voldoende.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag, en heb precies hetzelfde!

Antwoorden (6)

even naar de huisarts, als je dyscalculie hebt krijg je die diagnose op papier. voor ons is het slechts giswerk... op GV ga je geen bindend antwoord vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik tel min 1...
Vraag op school eens raad bij de Remedial Teacher of Intern Begeleider. Ook je eigen docent erbij betrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan, want het bestaat.
Iemand met discalculie kan absoluut niet met getallen overweg, maar kan zich er ook eigenlijk niets bij voorstellen. En iemand met discalculie kan dus ook maar heel, heel moeizaam rekenen.

Maar niet iedereen die niet kan rekenen heeft meteen ook discalculie. En met wat je hier schrijft (ook als je dat uitbreidt trouwens ;-) ) is het onmogelijk om die diagnose te stellen. Daarvoor zul je echt gestest moeten worden.

Informeer eens bij school wat de mogelijkheden daarvoor zijn. De decaan of mentor zou je een eind op weg moeten kunnen helpen. en anders de onderwijsdienst.

Op de link vind je meer informatie over discalculie en kleine testjes die je zelf kunt doen om meer zekerheid te krijgen. Maar voor een echte diagnose is een echt onderzoek nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou best kunnen dat je dyscalculie hebt. Mijn zus heeft het ook, en bij haar duurt het ook echt ontzettend lang voordat ze een som heeft uitgerekend. En het is niet zo dat ze het niet wil, maar ze kan het gewoon echt niet. Als je het zeker wilt weten, dan kun je je laten testen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je het wel hebt maar je kan mischien wat langer aan je huiswerk zitten ik ben pas 11 en ik zit al zo'n 1 uur per dag aan mijn huiswerk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste: je moet een VRAAG stellen, want met alleen 'dyscalculie' weet ik niet wat je vraagt.
Maar even ter zake:
Misschien wel. Je moet naar iemand die er verstand van heeft gaan, want mensen van GV weten ook niet met hun laptop op schoot of jij daadwerkelijk dyscalculie hebt.
Succes !!