Waarom kan ik me beter concentreren bij het maken van opdrachten met muziek?

Ik kan me dus beter concentreren met muziek aan bij het maken van opdrachten, bijvoorbeeld bij Wiskunde. Zonder muziek ga ik vaak zitten rond kijken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik luister naar de muziek tijdens het maken van de opgaven, maar na een tijdje hoor je de muziek niet meer en heb je full-focus en gaat het als een speer!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit geldt zeker niet voor iedereen en komt het meeste voor bij adolescenten..

Een verklaring hiervoor vanuit de waarnemingspsychologie is dat zo'n constant achtergrondgeluid een afscherming is tegen allerlei nu-en-dan lwaai - kindergehuil, startende auto, klepperende deur - dat veel afleidnder is. Een televisie die aanstaat, lijkt wel af te leiden, doordat jongeren steeds even kijken waardoor de televisie niet iets is wat op de achtergrond is, zoals dat wel voor muziek geldt. De grote mate van verdeelde aandacht is belangrijk bij gecompliceerde vraakstukken. Ook voor het dagelijks leven heeft het gevolgen, zoals voor deelname aan het drukke verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk en goed!

Andere antwoorden (3)

hee dat heb ik ook!
volgens mij is dat heel normaal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit werkt voor heel veel mensen zo!
De verklaring is dat je hersenen dan bezig gehouden worden door de muziek en zich minder snel af laten leiden door alles om je heen. Je hebt dan, zeg maar, al een 'basis concentratie niveau' waardoor je je beter op je werk kunt concentreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een beetje bang bent voor de stilte. Als het helemaal stil is dan ben je meer geneigd om achterom te kijken of er iemand is. Of je op je hoede moet zijn voor eventuele gevaar.
Die stilte die kan ook best onwennig zijn.

Ik had het zelf ook altijd vroeger, dan moest ik altijd muziek op hebben bij het leren. Ik luisterde nooit naar muziek, het was alleen maar bedoeld om de stilte te doorbreken.
Nu vind ik het heerlijk om in stilte te vertoeven.