Heeft het wonen bij een zendmast consequenties voor de gezondheid?

Toegevoegd na 2 minuten:
Vrienden van ons zijn pas verhuist naar een huis vlakbij een zendmast. De vorige bewoners zijn beide pas overleden aan kanker. Is er een relatie met die zendmast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

In verband met elektromagnetische straling en de bijbehorende gezondheidsrisico's mogen hoogspanningsmasten (elektriciteit) niet binnen X meter van woningen staan en al helemaal niet van scholen.

De straling van telefoonmasten is een stuk sterker dan de EM-straling door elektrische inductie. Maar inderdaad: dat is nog niet onomstotelijk bewezen.

Ik zeg dan: bij twijfel niet oversteken en er gewoon van uitgaan dat het riskant is, dan kan de verrassing later alleen maar positief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

"ze" zeggen van niet, toch zijn er onderzoeken bij dieren en planten die er niet tegen schijnen te kunnen. Veel mensen schijnen klachten te krijgen. Auto's hebben soms problemen met starten, de startonderbreking werkt dan niet. IK zou er liever niet te dicht bij wonen.

Toegevoegd na 2 minuten:
(of werkt startonderbreking dan te goed, auto's willen niet meer starten in ieder geval)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Er is geen enkel bewijs dat wonen bij zendmasten kwaad kan.

Sterker nog. Door vlak naast een zendmast te wonen krijg je soms juist minder straling dan wanneer je er wat verder vandaan woont, doordat het niet gelijkmatig alle kant in zend.

Overigens is krijg je meer straling binnen als je een mobiele telefoon bij je oor hebt dan van het wonen naast een zendmast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er gevoelig voor bent is het niet leefbaar. Laatst ging een uitzending van man bijt hond er over, zie link.
Of het dodelijk is weet ik niet maar op internet zijn er onheilspellende verhalen te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gaan veel verhalen rond over mensen die klachten zouden krijgen van "straling". Er zijn zelfs mensen die écht geloven dat ze hier gevoelig voor zijn.

Een aantal van die mensen zijn getest, want de wetenschap stond voor een raadsel: die straling kán namelijk geen invloed hebben op mensen.

Bij alle testen met personen die zeiden dat ze gevoelig waren voor straling bleek, dat ze inderdaad klachten kregen - niet als de test-zendantenne aanstond, maar wel als ze dáchten dat de test-zendantenne aanstond. Ook al stond de antenne uit en was er dus geen straling, als ze alleen maar dáchten dat de antenne aanstond, kregen ze klachten.

Andersom ook: als ze dáchten dat de antenne uitstond, voelden ze zich stukken beter, en waren ze helemaal klachtenvrij - óók als de antenne in werkelijkheid stiekem aanstond, en zelfs als de zendantenne op maximaal vermogen was ingesteld.

Conclusie: als je er zelf van overtuigd bent dat zo'n zender gevaarlijk voor je is, dan zul je klachten krijgen. Niet door de straling, wel door je eigen geloof. Dit wordt ook wel het nocebo-effect genoemd: hetzelfde als het placebo-effect, maar dan in negatieve vorm.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik zie dat je een toevoeging bij je vraag hebt geschreven. Om daar op in te gaan: nee, ook met kanker bestaat geen verband - althans, voor zover we hebben kunnen nagaan. En geloof me, hier is heel wat onderzoek naar verricht.

Kan het zijn dat beide vorige bewoners heel oud waren? Dan is sowieso de kans op kanker vrij groot. Heeft misschien één van hen gerookt, en heeft de ander meegerookt? Dan ligt longkanker voor de hand, maar ook vele andere soorten kanker worden door roken veroorzaakt.

Ik wil maar zeggen: dat mensen aan kanker overlijden komt (helaas) vaker voor. Dat sommige mensen die kanker hebben toevallig vlakbij een zendmast wonen, is dan natuurlijk te verwachten.
Cryofiel
13 jaar geleden
het is niet bewezen, maar bij de zendmast van lopik komen aanzienelijk meer gevallen met kanker voor dan gebieden zonder zendmast.
heb ik vorige week in een artikel ergens gelezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom hadden onze monteurs (die zendmasten plaatsten) dan een kaart bij zich, dat als de mast meer als een x hoeveelheid straling afgaf dat ze er niet voorlangs mochten lopen. Lijkt me dan niet echt gezond....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat in ieder geval niet zal gaan helpen, is dat je denkt dat die zendmasten gevaarlijk zijn. Als dat eenmaal in je hoofd zit, dan ervaar je meer stress dan goed voor je is. En door die stress zal je immuunsysteem niet meer optimaal kunnen functioneren om het lichaam en de geest te beschermen voor allerlei kwalen die in het leven heersen.
Hopelijk zit deze angst niet in de hoofden van jouw vrienden. Want dan zullen ze niet meer rustig kunnen zijn om in dat huis te gaan wonen. In je eigen huis zal toch zeker een plek moeten zijn waar je alle rust kan vinden die goed voor je is. Want het moet een plek zijn waar je de stress van het werken achter je kan laten. Als jouw vrienden hier hele onrustige gedachten over hebben, dan is mijn enige advies om te gaan verhuizen. Want die gedachten hebben ze nu eenmaal al gekoppeld aan de plek waar ze nu wonen, en dat is heel moeilijk om weer op een gezonde wijze in een ander kader te plaatsen.

Iedereen heeft het recht om volledig tot rust te komen in zijn eigen huis. En voor iedereen is er wel een huis waarin hij tot rust kan komen. Voor iedereen is er wel een goede plek waarin hij kan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk het wel, soms heb je slechte ontvangst.